View Single Post
Hehe, "hvis årene begynte"... Det er mange kalendre i verden..i buddhistiske land er det ca. år 2550 nå. i den muslimske verden 1490 eller noe, osv. Og den kalenderen vi følger i vesten var det en pave i middelalderen som lagde. Han tok et historisk år og gjettet på at det var da "Jesus" mest sannsynlig ble født..men senere teologer har kommet frem til at det "mest sannsynlig var feil", at han bomma med noen år. Og så er det selvfølgelig veldig mange religionsvitere, historikere og andre lærde som mener at "Jesus" aldri ble født i det hele tatt, men bare er en videreutvikling av lokale myter/legender fra området.. Uansett, jorda er 4.5 milliarder år gammel, vår art er minst et par hundre tusen år gammel og kalendere har mange kulturer lagd og brukt opp gjennom historien, og nå har vi som jeg sa minst tre som er vidt utbredte. ( Og når det gjelder spørsmålet om å holde åpent på "helligdager", så synes jeg det burde avgjøres ved en folkeavstemning. Jeg tror troende kristne er i ganske klart mindretall i Norge nå, så at de skal få bestemme over når andre kan holde åpent, tviler jeg på¨at de hadde fått flertallstøtte for i en folkeavstemning.
Sist endret av Drøggs; 9. april 2009 kl. 19:39.