View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ja, det er platebransjens hodepine, men det hindrer ikke at det man gjør (piratkopiering) er i bunn og grunn tyveri av noen sitt verk. Om enn realitetene sier at jeg blir trøtt vil det ikke si at jeg kan stjele til meg nøkkelen til et tomt hotellrom og sove der uten å betale.
Vis hele sitatet...
Nei, slutt å dra inn den fysiske verden. Det er ikkje mulig å sammenligne informasjon med et fysisk produkt.

På hotellrom er det ei naturleg knapphet. Er det i bruk kan ingen andre bruke det, og det koster å ha gjester der i form av oppvarming, vask, sengetøy, slittasje etc.

Om eg kopierer en CD har INGEN mista noko. CDen er like fin som før, og eg har brukt mine ressurser til å kopiere den. Utgiver av CDen har ikkje blitt belasta av at eg kopierte den.

Det finst rett og slett ikkje fysiske analogiar som passar til det å kopiere informasjon, rett og slett fordi en kopierer det, og ikkje fjerner det. Tjuveri er feil ord. Rett ord er brot på åndsverkslova. Lovbrot, men langt fra tjuveri.

Ved å sammenligne informasjon med fysiske varer som er naturgitt knappheit på tåkelegg du forsøk på debatt, og framstiller ting på feilaktig måte IMHO.