Tråd: Våkne tidlig
View Single Post
Kroppen har en døgnrytme som angir når du vil sove. Denne døgnrytmen styres av zeitgebere som f.eks. mat, lys, aktivitet og informasjon. Disse kalibrerer døgnrytmen din, siden den ikke er helt synkronisert med jordas.

Her er metodene jeg bruker for å fikse en fucket døgnrytme:

1. Brått. Denne metoden fungerer best hvis du skal endre døgnrytmen din mindre enn 4 timer bakover. Sett vekkerklokken på når du vil opp. Løp ut i dagslyset, ta en liten tur, og spis frokost med en gang den ringer. Legg deg tidlig, og ikke bruk PC-en om kvelden. Dette fungerer fordi lys og mat er kraftige zeitgebere som hjelper til å endre døgnrytmen din.

2. Gradvis. Nøyaktig som metoden over, men ikke gå fra å stå opp 16 til å stå opp 7. Ta det gradvis, og flytt vekkerklokken 2 timer bakover hver dag.

3. Gå andre veien. Vær våken 3-4 timer lenger enn du var våken sist dag, og sov lenge. La oss si at jeg våkner kl 16. Legger meg, og våkner kl 20. Legger meg og våkner 24. Legger meg og våkner 04. Legger meg og våkner 07. Mission accomplished.

4. Vær våken til når du vil stå opp, gå en tur i lyset og spis frokost på dette tidspunktet. Vær våken til 8-9 timer før du skal stå opp igjen.
Sist endret av Ozma; 3. august 2011 kl. 03:08.