View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
For nå har det seg faktisk slik at de som interesserer seg for realfag, de velger seg realfag, og mange av de som egentlig ikke interesserer seg for det velger også realfag på grunn av de ekstra poengene.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt noe om at samfunnsfag ikke er like viktig som realfag, men tendensen er jo at færre og færre velger realfag. Hvis de er like viktige burde det være litt mer jevnt fordelt.

Problemet i det du skriver er at de som "interesserer seg for realfag, velger realfag", men det er jo ikke så forutbestemt. Hva gjør at folk interesserer seg for realfag? Det er neppe genetisk og å få en interesse for et fag handler i stor grad om å bli eksponert for det. Ikke det at matematikken i grunnskolen minner stort om "ordentlig matematikk" i form, men det handler om å få en smakebit for å ta et informert valg. Der tror jeg skolen har visse problemer, for jeg synes prosentregning, graftegning og volumregning er drit kjedelig og jeg skal bli matematiker - men hadde jeg gitt meg etter 1mx hadde jeg jo aldri blitt eksponert for noe "mer". Ekte matematikk er kreativ, elegant og spennende. Volumregning, "penger i banken" og alt det der er ikke det.

Dette synet
Jeg mener; de som ikke interesserer seg for realfag de bør da for all del ikke velge realfag heller. At ungdommer ikke velger realfag er egentlig noe samfunnet må fikse på, man kan ikke bare tvinge realfag på folk som ikke egentlig liker det, vi må heller få ungdommen interessert i det fra de er yngre. Jeg vet ikke hvordan, men et alternativ kunne jo vært å forsøke å få barn mer interessert under barneskoleårene.
Vis hele sitatet...
Det er jo definitivt noe samfunnet må fikse på hvis man skal ta de demokratisk valgte visjonene om kunnskapsnasjonen Norge på alvor. Rekrutteringskampanjer virker ikke, det vet vi godt. Jeg tror litt mer obligatorisk og litt mer varierte realfag kunne hjulpet, uten at jeg tror man skal tvinge samtlige vgs-elever til å lære den tyngste matematikken. Det er derimot litt pussig at alle må gjennom tre år med litteraturhistorie, mens matematikken kastes bort før den blir spennende. Å kutte bort en time hvert år fra norsken og heller gi en uketime med realfag tror jeg neppe hadde tatt livet av noen. (Du ser jo f.eks. realisten i denne diskusjonen som er en av dem som blir påtvunget samfunnsfagene og vil heller ha realfag, så det går jo begge veier) I gamle dager var det å lære seg matematikk og filosofi ensbetydende med å bli en samfunnsborger - det er et ytterpunkt, men jeg tror det kanskje er noe i det