View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du sier det som om det å hoppe av til Russland er en seier, det tror jeg ikke han er enig i selv. Og han hevder også å ha prøvd å ta opp dette via interne kanaler uten hell.

Jeg synes du tar veldig lett på konsekvensene av å varsle, det er ikke et land i verden hvor det å varsle ikke er omtrent ensbetydende med ruin. Og ingen gode intensjoner redder deg når du er anklaget for spionasje eller forræderi. Bare se på Manning som ble dømt til 35 års fengsel.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke spekulere for mye om hva han tenker om det å hoppe av til Russland, men til syvende og sist er det jo det han valgte å gjøre. Han er russisk statsborger i dag, og jobber angivelig med IT i et russisk selskap.

Hvor effektivt eller trygt det ville vært for Snowden å varsle til f.eks. Generalinspektøren for NSA (OIG) i 2013 vet jeg ikke, men jeg vet med sikkerhet at sender du et varsel eller en klage til EOS-utvalget i Norge - som er det mest nærliggende organet vi har i Norge - så blir du tatt på alvor, og du blir beskyttet. Alle de skandinaviske landene har tilsvarende organer som fungerer svært godt. Jeg blir svært overrasket om ikke de fleste NATO-land, inkludert USA, har like gode tjenester. Men det er ikke dermed sagt at Snowden ville fått den effekten han var ute etter om han hadde valgt å varsle via lovlige kanaler.

Når det gjelder Manning var det i mine øyne riktig at hun ble dømt, for hun hadde jo tross alt valgt å spre materialet, fremfor å varsle gjennom lovlige kanaler. Det sagt er jeg glad Obama benådet henne etter 7 år.

Sitat av TheSeed Vis innlegg
Veldig forenklet tabloid svar å si han bare hoppet av til Russland
Vis hele sitatet...
Ja, det har du for så vidt rett i. Men det endrer jo ikke det faktum at det var det han gjorde. Snowden har vært langt mer nyttig for Russland enn Arne Treholt noen gang var for Soviet.
Sist endret av Tias; 22. oktober 2022 kl. 01:38.