View Single Post
Min bestefar har en hytte stående ved et vann et stykke opp på fjellet, det er omtrent 8 km fra kjørbar vei. Hytta har ingen strøm, kloakk eller innlagt vann.
Er det lovlig for meg som privatperson å bo der over en lengre periode på 1 - 2 år?

Tankene jeg har gjort rundt diverse problematikk er:
Post: løses ved å leie en postboks på postkontoret.
Mat: nærmeste butikk er ca 12 km unna (8 av de i fjellterreng), så det anser jeg ikke som problem.
Fyring: ved ordnes i forkant og kjøres opp med snøscooter eller trekkes i pulk.
Internett: mobilt bredbånd for å ha en viss kontakt med omverdenen.
Fritidssysler: fiske, jakt, bærplukking etc.

Det jeg lurer på egentlig er hvor lovlig dette er? Alternativt kan jeg sette opp bostedsadresse oss mine foreldre for å få posten dit og "bo" der, mens jeg i realiteten bor på hytta?

Regner med noen sitter igjen med tanker om jeg naver eller lignende, nå går jeg på skole hvor jeg har samlinger en gang i måneden, om jeg ikke får fullført dette iløpet av neste skoleår satser jeg på å få en jobb i bygda, for å pendle 2 mil 5 dager i uken er ikke så mye, det er ikke spesielt tungt terreng heller.
Selvfølgelig, skulle jeg knekke en fot e.l. som gjør at jeg ikke kan pendle vil jeg finne meg alternativ soveplass nærmere jobben etc.

Delvis inspirert av NTNU studenten som bodde i gapahuk og et ønske om å gjøre noe annet et år, samt en naturglad sjel som kunne trengt litt stillhet har fått meg på denne tanken.