View Single Post
Arrester meg om jeg nå roter, men om jeg minnes rett er ikke Ron Paul nødvendigvis for legalisering av noe som helst, hans begreper med tanke på personlig frihet handler først og fremst om statlig regulering.
Det er stor prinsipiell forskjell på å legalisere narkotika og å avvikle "tvungen" pensjonssparing. Ron Pauls definisjon av personlig frihet handler i stor grad om at statens oppgaver kun skal være de oppgaver som ikke kan utføres av private. Som det nevnes over gjelder dette da forsvaret, politi og til dels infrastruktur. Sammen med, og inspirert av, den østeriske skolen ville dette i sin mest ekstreme form ha følgende konsekvenser i Norge:
- Skattene vil bli betydelig lavere. Forsvar, politi og infrastruktur utgjør i 2012 (hvis jeg klarer å lese dokumentene for statsbudsjettet nogenlunde riktig) omlag 150 milliarder kroner - som er omtrent en tiendel av det totale budsjettet.
- Du må betale for/forsikre deg mot alt. Legebesøk vil bli dyrere, medisiner vil bli dyrere, du må betale for at barna dine går på skolen, du må spare opp din egen pensjon.
- Oljefondet vil avvikles, så alle vil få en hyggelig engangsutbetaling.
- De fleste lover vil fjernes, med unntak av bl.a. straffeloven. De gjenstående vil revideres med stor vekt på tilpassning til grunnloven.
- Arbeidsmiljøloven vil fjernes sammen med dine rettigheter som arbeidstager. Arbeidsforhold vil reguleres av avtaler mellom deg og arbeidsgiver.
- Statlig styring av sentralbanken vil avvikles. Valutaen vil knyttes opp mot gullstandard.
- Reklamasjonsretten ved kjøp av varer vil forsvinne.

Jevnt over vil man ende i en situasjon der man er sin egen herre, men også sin egen lykkes smed. Ron Pauls samfunn inneholder få sikkerhetsnett, du har selv ansvar for å sørge for de forsikringer du mener du trenger og det er opp til private aktører å tilby disse.