View Single Post
http://www.dagbladet.no/2010/11/01/n...berg/14092136/
Vi vil heller bruke de 40 millionene som oppdretterne får i fôrtilskudd, til ulike omstillingstiltak, sier miljøpolitisk talsmann Snorre Valen.
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig logikken bak at disse får tilskudd?

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
men til alle dere som sier det er sunt å være veganer (ja jeg vet det er en forskjell mellom vegaer/vegetarianer), så er svaret nei. Kroppen trenger næring fra kjøtt, først og fremst proteiner
Vis hele sitatet...
Nøtter, frø, korn og soya blant annet er rike på proteiner. Alle disse er utbredt verden over.

Sannsynligvis har vel aldri kjøtt vært en særlig utbredt del av menneskets diett før de siste par ti tusen år, grunnet vanskeligheter med å fange og tilberede maten. Planter er (før befolkningsvekst) mye mer tilgjengelig. Våre nærmeste slektninger, apene, spiser ikke kjøtt.

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
og det er en grunn til at vi er født kjøttetende vesener.
Vis hele sitatet...
Jeg antar dette egentlig bygger på sirkelargumentasjon. Vi spiser kjøtt derfor er vi født kjøttetende. Hva om et samfunn så godt som aldri spiser kjøtt? Det er ikke så uvanlig, spesielt før i tiden. Var disse da ikke født kjøttedende? Eller er de egentlig kjøttetere de også, bare ikke klar over det?

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Jeg er klar over at det er proteiner i f.eks bønner, men min erfaring er at de fleste veganere blir unaturlig tynne og muskelløse.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis en feilaktig erfaring. Jeg mener tro at de meste av dokumentasjon peker til at de som ikke spiser kjøtt har mindre helseproblemer.

Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Det virker som om enkelte her ikke klarer å se et skille mellom dyr og mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe man "ser", det er noe man bestemmer seg for.
Sist endret av Kinseek; 1. november 2010 kl. 13:26.