View Single Post
Kalkulerte heller til rundt ca tomtebrygg-styrke ettersom jeg aldri har forsøkt meg på sats, men det finnes masse gjær som tåler sånne alkoholmengder, så 18% kan man oppnå. Problemet blir jo da igjen at det smaker så balle at det heller frister å destillere og filtrere alkoholen. Øl og vin-styrker (opp til 22%) har man derimot lov til å brygge til eget forbruk, så en kan vel finne noen greie essenser å blande ut satsen med. Dette er dog ikke mitt felt, jeg brygger øl til eget forbruk og det er en moro og lærerik måte å lage noe av det beste i verden.

Dersom du ikke hater deg selv såpass mye at du drikker sats så er det min oppfatning at Pokal er den beste pilsen av seidel/borg/grans/pokal-skiktet. Dersom rødvin er din greie så kan jeg anbefale Portuga. 11% og koster 67.- flaska og smaker helt greit. Skikkelig anonym, småbitter druesaft minus sukkeret, men det finnes utrolig mye verre viner til utrolig mye mer penger.

Det blir derimot for min del ubrukelig å drive på å regne på småpenger når en snakker spritvarer. Vi har så høy alkoholavgift at det er en marginal utgift å spandere på seg en litt bedre sprit som igjen oftere har færre fuselalkoholer og derfor blir dagen derpå mye lettere. Sier som metaforen en kamerat av meg ytret på hyttetur. Du har valget mellom å betale 50.- for en halvliter eller 40.- for å bli pissa i trynet. Forskjellen på Kalinka og en betraktelig bedre vodka (velg og vrak) er under 20% av kjøpesummen.
Sist endret av nso; 10. juli 2009 kl. 19:53.