View Single Post
GreenRay's Avatar
Trådstarter
Sitat av saftus Vis innlegg
Har bygd en lignende selv. Du må bruke NPN transistorer på de fire som er "negative". Det blir vel gjerne overload på arduinoen om du kobler slik, eller hvertfall fare for det. I tillegg må du kjøre en fornuftig resistor på alle 16 outputene.

Hvis du gjør som jeg sier, vil utgangene (4 stk) for hvert layer bli styrestrøm til transistorne, og arduinoen blir ikke like belastet. Resistorer på hver output (16 stk) er også viktig for å ikke ødelegge LEDs og arduinoen selv.

Lykke til!
Mvh!

Tok meg friheten til å modifisere litt på skjemaet ditt.




Nå vil utgang 17-20 også være positive utganger og vi kjører mindre last gjennom selve arduinoen, da hovedstrømmen går rett til gjord, istedet for arduinoen igjen.

Jeg har klare leds på min, og ikke diffuse. Jeg har 220 ohm resistorer til lysene, og synes det blir for lyst. Hvis det nederste laget blir slått på, ser det ut som lagene over også står på. Jeg anbefaler diffuse ledpærer og eventuelt en høyere verdi på resistorne.

Mvh!
Vis hele sitatet...
Smart! Tusen takk for hjelpen! Skal prøve dette når jeg kommer hjem i kveld

PS: Har allerede laget led kuben, brukte klare led.. noe jeg angrer litt på - har samme problem som deg Men har noen 460ohms(?) resistorer som jeg kommer til å lodde på nå.