View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av ompapa Vis innlegg
Tidligere var veldig populært å kjøpe seg tekst linker på sider med høy pagerank som var på samme tema. Linkene lå altså ikke som reklamer men som en ekte link feks i en artikkel. Da kunne en spesifisere teksten på linken. Har senere hørt at google slår ned på slikt uten at jeg helt klarer å forstå hvordan.

Vet du om en blir straffet for slikt og evt. hvordan en kan unngå evt. straff? Det er jo ikke snakk om mengder av linker fra linkfarms men prisen for disse linkene er jo relativt høy. Er det lønnsomt å kjøpe slikt?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Du tenker på siter som f.eks. Textlinkads.com (som tilbyr "Inline links") og Sponsoredreviews.com (som tilbyr betalte blogginnlegg med valgfri linker i teksten).

Det er et vanskelig spørsmål, egentlig. I SEO snakker man om white hat (100% lovlydig i forhold til Google sine Webmaster Guidelines), grey hat og black hat.

Black hat er selvforklarende egentlig; da gjør man akkurat hva man vil, uten å ta hensyn til hva Google ønsker. Her vil jeg si vi er inne i "grey hat"-område. Betaler man for linkene eller for blogginnlegget (som i tilfellet med Sponsoredreviews.com)? Og dersom man får linker, setter man rel=nofollow på de, for å markere at Google ikke skal formidle PageRank på linkene? (ref. Matt Cutts sitt innlegg om dette).

Svaret er nok at Google uansett ikke liker dette; og at de sannsynligvis vil straffe nettsider som involverer seg med f.eks. Textlinkads - riktignok dersom de finner ut om samarbeidet. Matt Cutts i Google oppfordrer også folk til å tyste på nettsider som gjør dette.

Jeg ser både fordeler og ulemper med Google sitt syn på dette. Fordelen er at man ikke kan kjøpe seg til PageRank; og det liker jeg. Godt innhold premieres i form av naturlige linker; dårlig innhold premieres ikke.

Ulempen er at Google blander seg inn i forhold som de egentlig ikke har så mye med: Om jeg kjøper reklame på nettsted X, og avtalen også omfatter en link, så gjør Google krav på å bli en 3. part i avtalen ved å skulle sette krav og betingelser for det samarbeidet - bare for at deres produkt (søketjenesten) skal fungere bedre (og ikke bli "lurt" av den betalte linken). Det aspektet - at Google setter opp spillereglene for hele nettet - syntes jeg blir feil. Samtidig er det ingen vei utenom, dersom Google skal fortsette å kunne levere det gode produktet vi alle elsker.

Men det blir uansett en liten digresjon. Du spurte om det lønner seg. Svaret er to-delt:
  • Ja, det lønner seg dersom Google ikke finner ut om det.
  • Nei, det lønner seg ikke dersom Google finner ut om det.