View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Altså, garantilønnen i tariffavtalen for offentlig sektor for stillinger som krever 3-års høyskoleutdanning er 485.000. Legger du til full ansiennitet snakker vi 569.000. Så jeg forstår ikke at 4-500.000 på noen måte et så uoppnåelig som du fremstiller det?

Men altså. Å måle lykke i penger og lønn er en vanskelig om ikke umulig oppgave. Jeg hadde f eks aldri byttet bort annen kapital som kunnskap eller barna mine for en årslønn på 10 mill. Eller oppskalert så langt du ønsker.
Vis hele sitatet...
Huff nei om du byttet bort barna dine mot 10 mill ville du jo vært et monster.

Men du ville kanskje vurdert litt mindre tid sammen med barna for 10 millioner i året?

Om du kjører konsekvent nei på den tanken så sitter du vel helt greit i det kanskje? Meridian inntekt, egen bolig og lave fellesutgifter?

Det er lett å tenke at det er rart det er så mye fokus på penger. Det tenkte jeg også ofte når jeg var i full jobb i godt betalte stillinger og jeg aldri klarte tømme lønnskontoen før neste lønningen fylte opp igjen, selv med både sparing og lån osv.

Men når pengene forsvinner og en lever på lite til ingenting da blir plutselig penger veldig vesentlig og opptar så mye plass i hodet at en stundom ikke gjør annet enn å bekymre seg for regninger og lurer på åssen en skal klare den siste uken før neste utbetaling.

Fra gammelt av kjenner vi begrepet vårknipa, hvor vinterforrådet minket kraftig selv om det ennå ikke var noe å høste fra markens grøde. Tungt når det stod på men resten av året var det fullt i matkammerset. Så alt i alt egentlig greit.

Vårknipa er dessverre blitt en konstant tilværelse for de fattigste blant oss. Den varer hele året, og gjerne år etter år.
Sist endret av _abc_; 19. mars 2024 kl. 16:28.