View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Men om man ikke ser det som et mål å forholde seg 100% rasjonelt til alle deler av tilværelsen, er det nødvendigvis idiotisk?
...
For eksempel hvem vi velger å skaffe oss milliongjeld og unger sammen med. De fleste av oss ønsker jo ikke en strengt vitenskapelig tilnærming til det.
Vis hele sitatet...
Man kommer ikke utenom at valg har konsekvenser. Som en av mine yndlings-forfattere har yndet å skrive, "If you want a consequence you damn well take responsibility to carry out the action that results in it".
Og omvendt, selvsagt.

For akkurat dette med partnervalg, er jeg selv temmelig kritisk til hvordan vi her i vesten gjør ting.
Fordi, valg av partner og spesielt holdning til ens egen partner som å være rein "romantisk" og idyllisert kjærlighet og ikke noe innslag av praktisk tankegang, har en tendens til å gå ut over barna når den "kjærligheten" - ofte trigga av rein seksuell attraksjon - dabber av, og samfunnet legger så til de grader opp til at kvinnen ikke skal bli den skadelidende part og samtidig tilkjenner henne ungene, at veien til å stryke avgårde blir alt for, alt for kort og man glemmer å tenke på konsekvenser for barna.

Hvis du går igjennom livet uten å tenke taktisk - spesielt for ting som har med kjærlighet og investering i fremtid å gjøre - vil jeg tro du har stor risiko for å møte uforutsette vansker, og kan faktisk miste mye av det du har investert og bli motvillig til å gå inn i nye forhold.

Generelt sett ser jeg det som et problem at man investerer så mye tid og oppmerksomhet i barn og unge, at de vokser opp til å bli en såkalt "dessert-generasjon". De tror verden er til for dem, eller mer presist, at staten tar over stafett-pinnen og tar vare på dem etter de har blitt voksne og eventuelt står der og trenger hjelp.

Det stemmer ikke. Staten fungerer ikke på noen måte for folk som trenger hjelp, og det er ingen som tar vare på deg utenom deg selv og kanskje noen rike foreldre, og har du da ikke lagt opp en plan for hvordan du kan alliere deg med en partner og faktisk tenkt over ting som at dere bør ha forskjellige yrker fordi da er sjangsen høyere for at ihvertfall en vil ha jobb...

Game over. Så kan du sitte der og lovprise holdningen din om ikke å forholde deg rasjonelt til ting, vi har i kommuner med største ventelisten i landet, egne rom på kafeer for vanskeligstilte, hvor man kan sitte og male.

Som om man var et barn.