View Single Post
Hei! En kamerat har en laptop som er helt ufattelig treg (oppstart rundt 10-15 min), så jeg tenkte å prøve å hjelpe ham.
  • HP ProBook 4330s, fylt til randen av shady programvare
  • Windows 7 Home Premium
  • i3-2350M
  • 4 GB RAM
  • 300 GB eldgammel snurredisk, i utgangspunktet stappfull (en håndfull kB ledig)

Første tanke:
Bare gjenopprette fabrikkinnstillinger, eller clean install. Dessverre ser det ut til at de nødvendige systemfilene ikke var tilgjengelige på disken, og han har for lengst mistet CD-platen, om han i det hele tatt noensinne hadde den. Reinstallasjonen ble mislykket.

Andre tanke:
Installere Linux. Jeg hadde tilfeldigvis med meg en Ubuntu-installasjons-USB-stick (as you do), så jeg plugget den inn, og forsøkte å boote fra den, men det lot seg ikke gjøre. Jeg kunne heller ikke endre BIOS-innstillingene uten BIOS Admin-passord, og det har han ikke. Dette er en gammel skole-PC fra omtrent 2008-2010 et sted, så det passordet er antakelig long gone. Etter mye googling og leting, så ser det ut til at konklusjonen er at dette rett og slett er umulig å komme seg rundt. ProBook-linjen har visst «stringent security», og eneste måte å bypasse den på er å fjerne BIOS-chippen og lodde på en ny chip uten passord. Eller gjette admin-passordet, da, men det kommer vi neppe til å klare.

Tredje tanke:
Reinstallasjonsforsøket korruperte startdisken, så etter en times venting på reparasjonsverktøyet, så fikk vi endelig bootet inn i den gamle, treige, sirupsinstallasjonen. Den var spekket med malware og drit, så jeg gikk i gang med å fjerne programmer og store filer manuelt. Etter en kvelds iherdig arbeid ser det nå ut til at jeg har fått bort mesteparten (men hvem vet hva som fremdeles lusker i skyggene), men PC-en er fremdeles ganske i sirup. Jeg innbiller meg at den har blitt litt bedre, men den er fremdeles ... søppel.

Step 4:
...???
Hva gjør vi nå? Er det virkelig ingenting å gjøre? Jeg kan ikke reinstallere Windows, jeg kan ikke boote fra USB eller installere nye OS, jeg kan ikke gjøre noen ting...? Virkelig? Dette er første gang jeg noensinne har vært borti denne problemstillingen, jeg ante ikke at man kunne føle seg så hjelpesløs når man har en PC man faktisk eier, fysisk mellom hendene.
Det eneste han bruker PC-en til, er å se på serier og slikt i nettleseren. Det funker, men den er altså treg og hakkete. Jeg har foreslått en Chromebook, men budsjettet er strammere enn botoxkinnene til Jan Thomas, så vi skulle så absolutt helst fått denne gamle skraphaugen noenlunde brukbar igjen i stedet for å dra ut og kjøpe noe nytt.

Setter pris på alle innspill! Tusen takk