View Single Post
Takk for mye god info. for å oppklare.

Med delkok mener jeg at for å ikke minske utbytte av humlen som gir bitterhet, altså den jeg koker i 60 minutter så tilsetter jeg bare halvparten av maltekstrakten fra begynnelsen og den siste halvparten de siste 15 minuttene av kokingen. For om jeg har forstått det riktig vil utbytte av humlen synke om tettheten i vannet er høyere og antar tettheten vil doble seg om jeg har dobbelt så mye malt som vann pga delkok. Jeg mener å ha lest at maltekstraktene er kokt fra før så det skal ikke ha noe å si, har jeg misforstått?

Nå er dere 3 som sier at den lille mengden caramalt ikke vil sette et voldsomt preg av karamell så da kjører jeg oppskriften som den er. En annen ting, jeg ser flere av oppskriftene har extra light extract, men i norske butikker finner jeg ikke dette, ser derimot at de har pilsen light extract, kan jeg bruke denne som en substitutt?

Når det gjelder temperatur så jeg for meg å starte på 18 og etter uke øke et par grader å la stå i 14 dager totalt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Caramalt kan tilføre en svak søtsmak som har et karamellaktig preg, men det vil ikke få ølet ditt til å smake smørbukk. Mengden her er dessuten rimelig liten. Caramalt og crystal malt er rimelig vanlige tilsetninger i øl, så om du har smakt litt forskjellige øltyper av det ikke aller lyseste slaget, og sjelden eller aldri har opplevd en karamellsmak du ikke liker, så er det i hvert fall ingenting å tenke på. Det er ikke helt uvanlig at Pale Ales inneholder 20 prosent caramalt eller tilsvarende. Caramalten vil tilføre litt til kroppen og fylden i ølet som du mister om du erstatter den med lys tørrmalt.
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg litt mer, jeg er jo ikke en dreven øldrikker, jeg drikker endel øl, men har liten peiling på hvilken humle som gir hvilken smak osv. Tenkte kanskje at bryggingen ville hjelpe med smaksløkene Så jeg kjører oppskriften til punkt og prikke.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er usikker på om jeg skjønte dette. Du vurderer å begynne å koke kun vann og humle og tilsette maltekstrakten etter hvert? Det høres litt risikabelt ut med tanke på avkoking. Vørteren bør koke i 60 minutter for å få kokt vekk en del stoffer som ellers kan gi usmaker. Jeg er ikke vant med å bruke ekstrakt, men jeg antar det samme er tilfellet da også. Og om du bruker caramalt, og siden du ikke kjører full mesking, så er nok tanken at den skal trekke i varm vørter og taes ut før koking, noe som i så fall vil komplisere denne planen ytterligere.
Vis hele sitatet...
Som sagt, i oppskriften bruker de en stor nok gryte til å koke 20 liter, jeg har ikke den muligheten og må derfor koke 11, tar høyde for ca 10% fordampning. Såvidt jeg har skjønt er all ekstrakt kokt fra før og dermed vil mesteparten av stoffene man ikke vil ha allerede kokt vekk, gi gjerne beskjed om jeg er på vidda her, det jeg derimot leser er at ubytte av humlen vil bli mindre når tettheten på vørteren er høyere. Siden jeg må koke 2,9kg malt på bare 10 liter vann og ikke 20 liter ser jeg for meg at tettheten vil doble seg. Av hva jeg har lest rundt omkring løser noen dette ved å bare tilsette halvparten av maltekstrakten fra begynnelsen og resterende av maltekstrakten de siste 15 minuttene av koketiden.


Sitat av Provo Vis innlegg
Et alternativ til å kjøre delkok, er jo å lage en mindre mengde. Lag 10 liter i stedet for 20. Da kan du raskere (og billigere, om penger er en faktor) brygge på nytt med innsamlet lærdom fra forrige brygg. Du kan kjøre en av dem med caramalt og en av dem med lys DME som erstatning for eksempel.
Vis hele sitatet...
Ja har tenkt tanken, men så er det jo det at jeg så for meg å ha noe å drekke på mens jeg venter på neste brygg, jeg hadde derfor håper på at det første bryggen ble bedre en seidel, for den går ned om den må Om derimot den første blir udrikkelig vil jeg gjøre som du sier og koke halvparten av mengden på neste brygg.



Sitat av Provo Vis innlegg
Det vil gå helt brillefint. Det er mange andre ting du prioritere før vannjusteringer.
Vis hele sitatet...
Supert, da blir det sånn. Men jeg topper jo opp med 10 liter så er jo en stor vannjustering



Sitat av Provo Vis innlegg
Bruk et desinfisert termometer. Du bør absolutt ikke pitche gjæra for varmt. Det kan gi mye usmaker og ufullstendig gjæring.
Vis hele sitatet...
Tenker å pitche den rehydrerte gjære på 17 grader. Kjøler ned den rehydrerte gjæren til å matche tempen i gjæringskaret. Det jeg lurte på i forhold til temp på vørteren før jeg heller det i gjæringskaret var om karet/plastdunken ville tåle varmen. Som sagt gryten min er 15 liter så kan tilsette 5 liter kaldt vann i gryten før jeg heller den over i gjæringskaret.



Sitat av Provo Vis innlegg
Husk at alt som skal i kontakt med vørter etter nedkjøling må være desinfisert skikkelig. Gjæringskar, termometer, etc. Starsan og Sterkrens er to typer desinfiseringsmiddel som ved riktig utblanding ikke trengs å skylles av. Husk også å riste inn skikkelig med luft i vørteren når du har fått alt i gjæringskaret så gjæra har nok oksygen til å formere seg skikkelig.
Vis hele sitatet...
Starsan og sterkrens er på plass, har klart å dyrke cubensis så jeg håper renhold er noe jeg får til også hær


Sitat av Provo Vis innlegg
Ellers vil, som maniiac sier, temperaturkontroll under gjæring være noe av det viktigste for et forutsigbart og bra resultat. Du kan skaffe et gratis kjøleskap fra Finn, og kjøpe en STC-1000 termostatstyring som du tilkobler selve kjøleskapet og en varmekolbe som du setter inni der. Da vil du være i stand til å styre gjæringstemperaturen rimelig nøyaktig. Det er ikke absolutt nødvendig for å lage godt øl, men av mulige oppgraderinger er det dette jeg ville prioritert.
Vis hele sitatet...
Har sett på den løsningen og om dette er noe jeg skal fortsette med så blir det absolutt noe jeg skal prioritere.


Sitat av Provo Vis innlegg
Rask nedkjøling av vørter etter kok er også en fordel. Både fordi du da feller ut mer proteiner, som igjen kan gi et klarere øl, og fordi det gir mindre sjanse for infeksjon, og fordi det stopper isomeriseringen av humla raskt, så du har bedre kontroll på bitterheten og gjenværende humlearoma. Det er mange varianter av kjølere, men en spiralkjøler/dyppkjøler krever lite annet enn litt slange for tilkobling av vann, og er ganske effektivt om du rører under nedkjølingen.
Vis hele sitatet...
Det blir vel den neste tingen jeg prioriterer om jeg liker å holde på med dette, nå i første omgang hadde jeg håpet at de 10 literene med vann fra springen kunne ta seg av nedkjølingen, men som jeg sa litt lengre oppe er det kanskje fyfy?
Sist endret av Kloakk; 6. oktober 2018 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.