View Single Post
Praetendere
Jorg's Avatar
Sitat av aldarico Vis innlegg
Det var veldig informativt svar. Jeg ser du vet mye om tematikken, fra ditt ståsted. Jeg antar at du har studert et emne beslektet med kjemi, eller biologi. Og kunnskap er bra. Men et problem i dag er at de som gir seg ut for å være vitenskapens fanebærere ofte argumenterer fra et reduksjonistisk ståsted. Man kan ikke hamre de firkantede klossene opp i de trekantede hullene. Nå er jeg muligens dømmende, men du får sikkert" erreksjon" når man nevner randomisert kontrolerte tester. som legemiddelindustrien benytter seg´ Jeg orker ikke gå inn i hvert emne i emnet da det er tidkrevende og en utmattende diskusjon.

Men jeg kan kortfattet nevne at naturmedisin ofte er førstehåndskunnskap som har vandret via generasjoner i flere tusen år. Kompleksiteten i en del planter gjør at virkestoffer ikke alltid lar seg isolere på et laberatorium.


ELlers er placeboeffekten et interesant tema. Men når det tar om ikke jeg tar feil tar det vel opp til 20 år med forskning før et nytt legemiddel får status som godkjent. Det selv om hastevaksiner får den statusen kjappere. Uansett, så tror jeg at man noen ganger kan få mye nytte av gode råd basert på anekdoter. Det er mye søppel i den alternativ medisinkse verden, men alfor mange barn blir helt ut med badevannet på grunn av pseudoskeptikere som missbruker vitenskapens navn. Og den årelatings analogien er utslitt. Det er mye som er langt i forkant av utviklingen av plantemedisin. Og at det ikke er en prioritert sak å forske på ikke pantenterbar medisin, er et verdens problem. Legemiddelindustrien har gjort gode ting, men det er utvilsomt en del griske oligarker som dominerer deler av den.
Vis hele sitatet...
Sinnsykt av deg å lese ett så bra og informativt innlegg, deretter handwave'e alt han skriver med noe oppgulp av noen ikke-svar.