View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Termodynamikk og tidsreiser er i liten grad på talefot (det er som alltid entropi sin skyld!)
Vis hele sitatet...
Sorry

Jeg føler et visst ansvar nå for å forklare dette, og det skal jeg gjøre på overforenklet vis, uten bruk av matte og vanskelig fysikk (lat som om det er i pedagogisk øyemed og ikke fordi jeg ikke kan det bedre).

Termodynamikkens andre lov sier at entropi en i et system alltid øker. Entropi er uorden. Dette er ren statistikk, egentlig. Hvis et puslespill skal henge sammen, er det bare én måte brikkene kan organiseres på for å få det til. Det er derimot milliardvis av måter brikkene kan ligge rundtomkring på bordet som ikke gir et bilde. Legger du dem tilfeldig ut, vil de derfor ikke legge seg som et bilde. Du kan selvsagt pusle dem. Men det vil du bruke energi på, og den ordnede kjemiske energien du har i kroppen vil gå over til varme, som er en kaotisk energiform. Det er jo bare tilfeldig bevegelse i partiklene. Entropien i puslespillet har minket, men entropien til sammen i stua di har økt.

Det at entropien alltid øker, tvinger tiden til å kun gå i én retning, siden det ville minke entropien igjen om vi spolte bakover. Entropien kan øke langsomt eller raskt, og tiden kan også gå langsomt eller raskt, men den kan altså ikke gå bakover. En kopp du kaster i gulvet knuser. Kaster du glasskårene i gulvet, blir det ikke en kopp. Når du bremser med bilen blir dekkene varme. Bevegelsen i pariklene(som er temperatur) ordner seg ikke i en retning og får hjulet til å rulle igjen. Ting går ikke fra kaos til orden.

Dette gjelder altså i et lukket system, så vi må anta at universet er det. Hvis det er sånn at energi kan komme utenfra, så skulle det være mulig å senke entropien og dermed snu tidspilen.

PS: Her håper jeg en fysiker griper inn og retter hvis jeg forklarer det feil! Det ville jo være typisk meg å rote det til
Sist endret av *pi; 3. februar 2021 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.