View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Kanskje vi snakker forbi hverandre, men det jeg siktet til med den uthevede delen var ikke benekting av objektivt verifiserbare fakta til fordel for inkompatible religiøse forestillinger. Det var, som jeg skrev, å nekte å akseptere påstander om hvordan verden fungerer uten meget gode bevis. Evolusjonsfornektere er et eksempel på førstnevnte. Det å være overbevist om at Jesus var Guds sønn og at du kommer til han når du dør, eller at Bibelen som bok har en unik relasjon til universets skaper, er å akseptere påstander om hvordan verden fungerer uten gode bevis.
Vis hele sitatet...
Vel... de aksepterer det i den forstand at de velger å tro det, men jeg tror ikke de aksepterer det som et objektivt faktum på den måten man aksepterer naturlover. Hvorvidt vi har en udødelig sjel og hvor den i så fall tar veien når vårt legeme takker for seg, er jo strengt tatt vanskelig å både bevise og motbevise. Det er ikke noen logikk som taler direkte for det, men det blir altså en av de tingene man velger å ha i livet sitt som ikke først og fremst handler om logikk. Jeg ser ikke det store problemet med det i seg selv, så lenge man tar det for det det er.

Poenget mitt i denne diskusjonen er
1: at det ikke er så vanvittig stor forskjell på religiøse og ikke-religiøse mennesker. I fht åpningsspørsmålet er det trolig mer fruktbart å kritisere organisert religions stilling og makt samfunnet enn å gå løs på religiøsitet som fenomen.

2: man hjelper ikke saken sin nevneverdig ved å fremstå som like intolerant, fundamentalistisk og stupid som de man prøver å kritisere. Igjen, du var ikke målskiven for den formaningen.
Sist endret av entropi; 2. november 2016 kl. 20:11.