View Single Post
Sitat av Judaz Vis innlegg
Å påstå at Javascript anno 2015 er en hack og hastverksarbeid blir bare helt feil. Javascript skiller seg ganske mye fra tradisjonell objektorientert programmering, og det var en overgang for undertegnede også, men jeg ser i ettertid annerledes ikke betyr dårligere. Javascript er blitt et modent og robust programmeringsspråk.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig med Etse der. Jeg har mange års erfaring innen en rekke programmerings språk, men det er få språk jeg sliter så mye med å få ting til å fungere smertefritt som i Javascript. Ofte så man lage en work-around for at ting skal fungere i det store å hele.

Nå skal det sies at javascript er ikkje et språk som jeg har brukt så veldig mye, har stortsett bare brukt det når det har vært nødvendig, men når man har bakgrunn i blant annet C, C++, C# og Java så er ikkje akkurat Javascript noe rakettvitenskap.

I tillegg har jeg inntrykk av at det finnes ingen klare regler i Javascript, er liksom opptil enhver som lager Javascript interpretere. I andre språk så har man det som kalles standard, dette er et sett med regler som de som lager kompilatorer skal følge, selvsagt så skjer det jo av å til avvik her, men det er stortsett hos de mindre brukte kompilatorene. Disse reglene er også fine å følge når man programmerer da man har en form for garanti for at kildekoden skal fungere best mulig på flest mulige kompilatorer.

F.eks ISO/IEC (International Organization for Standardization/International Electrotechnical Commission) lager spesifikasjoner for C og C++, ECMA (European Computer Manufacturers Association) lager for C# og Oracle lager standard for Java.