View Single Post
Trådstarter
25
Jeg setter pris på og takker for alle innspill. Jeg sendte butikken en mail hvor jeg spør om de kan vise til kjøpsloven. Jeg har sendt mail til forbrukerrådet. Jeg har sendt mail til elektrobransjen.no. Så da får jeg bare vente på tilbakemelding før jeg velger neste skritt.. ��

Hei

Slik jeg forstår det, kjøpte du ny TV i 2010 og denne ble omlevert i 2013. Det er nå feil på TV-en du fikk i 2013, men Komplett avviser ansvar og viser til at både reklamasjonstid og garanti er utløpt.

Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

Man kan egentlig si at de både har litt feil og litt rett. Når en vare omleveres åpnes det for at man kan anse det for å løpe ny reklamasjonsfrist på varen. Det er derimot ikke slik at alle feil som oppstår i reklamasjonsperioden er kjøpsrettslige mangler selger er ansvarlig for. Noe forenklet bunner det ut i hva du normalt kan forvente av varen. Vurderingen av om det er en mangel tar utgangspunkt i det opprinnelige kjøpstidspunktet. Så selv om du kanskje er innenfor reklamasjonsfristen vil det ikke nødvendigvis være slik at selger har noe ansvar for feilen som oppstår. Det er kanskje ikke er helt upåregnelig at det kan begynne å oppstå feil på en 6 år gammel TV. Jeg kan derimot ikke konkludere i enkeltsaker i dette epostforumet, så kan ikke slå helt klart fast hva du kan eller ikke kan kreve her.

Videre limer jeg inn en generell tekst om mangel og rettigheter:

Mangel

Jeg forstår det slik at du har kjøpt en vare som har gått i stykker, og lurer på hvilke rettigheter du har.

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller.

Det er to vilkår som må være oppfylt:
a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen
b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter.

a. Er det en mangel på varen?

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter.

Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså ditt eget ansvar.

Det følger av loven at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene, har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden.


b. Har jeg reklamert innen fristen?

Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage til selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt. Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon, pc og byggevarer.

Hva kan jeg kreve?

Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende:


Holde tilbake kjøpesummen, eller
Reparasjon, eller
Ny vare, eller
Prisavslag, eller
Heving av kjøpet, og/eller
Erstatning

§ 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene (2-3 ganger høyere), må forbrukeren trolig akseptere at selgeren reparerer varen. Dette betyr at forbrukeren i de aller fleste tilfeller må godta en reparasjon. I øvrige tilfeller vil det bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for selgeren. Forbrukeren kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon.

Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand.

Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag tilsvarende reduksjonen i varens verdi.

Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.


Hvordan går jeg frem når jeg skal klage/reklamere?

Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren.

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerrådet.no
http://www.forbrukerrådet.no/klage/klage-til-selger

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:
http://www.forbrukerrådet.no/dine-re...og-reklamasjon
Vi håper dette vil være til hjelp.

Med vennlig hilsen
Martin Tonning
www.forbrukerrådet.no

Tven ble byttet mars 2013, så det er korrekt








On Feb 11, 2016, at 08:53, "Jan Røsholm" < > wrote:
Men det regnes fra byttet skjer, og det er vel 3 år?




Beste hilsen / Best regards
Jan Adelsten Røsholm
ADMINISTRERENDE DIREKTØR / CEO


Elektronikkbransjen
CONSUMER ELECTRONICS FOUNDATION
Fyrstikkalleen 3A N-0661 Oslo
Pb. 6640 Etterstad, N-0607 Oslo
+47 23 06 07 07 / +47 928 87000
/ www.elektronikkbransjen.no




From:
Sent: Thursday, February 11, 2016 8:45 AM
To: Jan Røsholm
Subject: Re: FW: Reklamasjon



Hei Jan

Men siden det er over 5 år siden det opprinnelige produktet ble kjøpt og dette er en ny tv med ny feil, så blir ikke kunden dekket av garanti/reklamasjon?




On Feb 11, 2016, at 08:35, "Jan Røsholm" <jr@elektronikkbransjen.no> wrote:

Hei
Nytt produkt gir ny reklamasjonsfrist.
Men det første ombytte regnes som et utbedringsforsøk.

Beste hilsen / Best regards
Jan Adelsten Røsholm
ADMINISTRERENDE DIREKTØR / CEO

Elektronikkbransjen
CONSUMER ELECTRONICS FOUNDATION
Fyrstikkalleen 3A N-0661 Oslo
Pb. 6640 Etterstad, N-0607 Oslo
+47 23 06 07 07 / +47 928 87000
/ www.elektronikkbransjen.no

-----Original Message-----
From: Vigdis Gulbrandsen
Sent: Wednesday, February 10, 2016 4:38 PM
To: Jan Røsholm
Subject: VS: Reklamasjon

-----Opprinnelig melding-----
Fra:
Sendt: 10. februar 2016 16:37
Til: Vigdis Gulbrandsen <vg@elektronikkbransjen.no>
Emne: Reklamasjon

Hei Vigdis

Mulig at du ikke er riktig person, men fint hvis du sender meg videre til den det måtte gjelde.



Jeg har ett spm ang reklamasjon

En kunde kjøpte en Samsung tv juli 2010. Den sluttet å fungere feb. 2013. Det kostet for mye å reparere, så kunden fikk en annen tv, en Panasonic. Nå har kunden tatt kontakt siden det er feil på tven. Det er over 5 år siden kjøp av tv. Men kun 3 år siden kunden fikk Panasonic tv.

Følger reklamasjon produkt ? Eller handel ?

Dette ble rotetet. Her blir alt slått sammen. Men det øverste er fra forbrukerrådet, det neste er fra Bransjens egen organisasjon. Og med tanke på at hdmi inngang ikke virker så burde vel butikken være klar for å fikse mitt problem?


Butikken har forøvrig ikke svart på mailen jeg sendte igår...
Sist endret av Norgoa; 11. februar 2016 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.