View Single Post
Si at du bygger et hus, og du skal ha huset godkjent av en snekker som har bygget hus i 30 år. Snekkeren sier "nei, fy faen, her må du gjøre ting på nytt" - mens du mener at HEY, jeg bygget jo en utedass på hytta i fjor; dette kan jeg.

Satt litt på spissen for å oppnå et poeng. Ja. Men sånn er det dessverre.

Jeg er nærmere 30 nå, og tok lappen i fjor. Jeg hadde god kjemi med kjørelæreren, og viste alltid en udmyk holdning. Fordi jeg i en alder av snart 30 - VET - hvordan hodetfungerer, og at man ofte føler man har bedre kontroll enn det man egentlig har. Særlig som nyerfaren og fersk sjåfør. Unge menn spesiel mellom 18 og 25 tenker risikovurdering på en helt annen måte fordi frontallappefunksjonen ikke er utviklet ennå. Det er den siste funksjonen i hjernen som foretar den rasjonelle tenkingen, derblant selvinnsikt og risikovurdering. Man FØLER derfor konstant at "dette kan jeg", inntil man kræsjer og får seg en liten aha-opplevelse. 100k km på veien er ikke mye i det hele tatt.

Når jeg hadde oppkjøring. Besto jeg første gang. Og det morsomme var at jeg hørte ekstremt mange rykter (noen er gjengitt i tråden her, som at alle gutter stryker første gang osv) - jeg fikk avkreftet mye, og bekreftet noe når jeg satt i bilen med sensoren.

Sensoren sa, at det verste han viste var unge gutter som booste av selvtillitt og mente de alltid hadde rett. Ofte strøk han disse, for å få dem ned på jorda igjen - fordi det faktisk går ut over sikkerheten når man har for stor tro på seg selv, og ikke klarer samhandlingen det er i å være i traffikken.

Det å ligge noen sekunder i 45 km/t i 30 km/t er faktisk jævla mye. Det er 50% over fartsgrensen. Du kan faktisk sammenlikne det med å ligge i 135 km/t på motorveien. Det alene er grunn nok til å stryke. Litt rykkete kjøring er vanlig for alle ferske sjåfører, og er ikke god nok grunn til å stryke. Men jeg tror nok at egoet ditt var utløstende. At man ikke klarer å innse at man er nybegynner, forholde seg ydmykt og faktisk lytte til de som har erfaring i feltet.

Selv besto jeg på første forsøk. Jeg anser meg selv for å være flink i trafikken. Det betyr at jeg er flink til å ta forhåndsregler fordi jeg VET jeg er nybegynner og kan gjøre feil. Men følelsen min, altså hodet mitt forteller at jeg er mye flinkere enn det jeg faktisk er. Men så klart, sammenlikner man seg selv i trafikken - ser man at det er MANGE idioter der ute som ikke forstår samhandling i trafikk, vikeplikt, feltbytte og alt fra A til Å.

Istedenfor å være irritert på sensor og tenke på å klage, bør du heller gå litt inn i deg selv og vise en mer ydmyk holdning til trafikken - og nei du er ingen GOD SJÅFØR - før du har vært i trafikken i 10 år. Da kan du kalle deg en god sjåfør basert på erfaringen du har. (Hvis du fremdeles har lappen).
Sist endret av DebRestore; 3. august 2014 kl. 19:30. Grunn: Skriveleif