View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bra det var brannvesenet og ikke politiet som kom til stedet først iallefall...

"Nei, gjerningsmannen er fortsatt på frifot. Ja, politiet kom til stedet først, men vi var usikre på om mannen var farlig eller ikke, og valgte å stå og se på bussen noen timer først."
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om jeg klarer å skjelne ironi fra dine virkelige meninger, og om det du har i hermetegn er virkelig eller ikke, men uansett...

Det er ikke alltid den beste løsningen å storme bevæpnet inn mot en gjerningsmann som har forskanset seg med gisler. Det kan fort utløse verre konsekvenser enn om de tar en vurdering av situasjonen og vurderer andre muligheter. Akkurat i dette tilfellet er alle på bussen drept uansett, så da kan man jo selvsagt si at alt annet ville vært bedre, men dette er ting politiet ikke nødvendigvis vet når de kommer til stedet.

Forøvrig kan det være mange grunner til tragedien. Det er nok neppe ment som terror når man kaprer en Valdresekspress med tre andre mennesker i bussen. Mer sannsynlig tror jeg at det er personlige problemer som fører til desperasjon, enten det er sinnslidelser, ekteskapsproblemer, økonomiske problemer eller en avslått asylsøknad/hjemsendelsesordre. Det kan ligge mye til grunn og jeg vil være varsom med å spekulere for mye før politiet gir mer info.