View Single Post
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
En viss grunnleggende betalingsevne er påkrevet i et moderne samfunn, men om 7G gir mer lykke enn 4G er jeg usikker på. Differansen forsvinner stort sett i økt skatt.
Vis hele sitatet...
Det vel en noe overdrevet kapitalistsjargong at alt forsvinner i skatt. Jeg har vel holdt meg akkurat klar av 670k som er et betydelig hopp i trinnskatt. Siste skattekortet mitt er på 25% og det er med god margin og sikkert litt hjelp av dagens rente. At jeg skulle ha noen skattemessige fordeler med å gå ned et par hundre k?

Sitat av Cheese Vis innlegg
«Penger gir ikke lykke» er et tåpelig utsagn.

Mangelen på penger er kanskje en av de største faktorene til stress og ulykke i dagens samfunn. Ser det blir dratt frem lykkelige jegere og sanker blablabla. Det er en fantasi og urealistisk i for de aller fleste.

Selv har jeg levd komfortabelt fra hånd til munn de siste årene men har nylig fått ny jobb og lønna har gått opp kraftig. Dette gjør at jeg kan spare til kule reiser, prioritere det jeg vil i hverdagen fremfor det jeg har råd til, kjøpe klær/utstyr jeg trenger/vil ha.

100% life upgrade, ingen måte å komme unna det på.
Vis hele sitatet...
Enig, alt annet er bare løgn. Samme erfaring, de siste årene har jeg vært på vei litt opp fra "hånd til munn" og skal fortsette å jobbe for det. Det er dyrt å være blakk er vel kanskje den beste beskrivelsen i denne sammenheng.

6-700k ser jeg på som et minimum for å leve greit alene i dag med mindre du skal gjemme deg i ei forfalt hytte på bygda. Er man to og smarte kan man sikkert komme seg unna med noe mindre enn x2 avhengig av barnefabrikasjon.