View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Ja, de kan avslå dette og jamføre det med Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen §18:

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.
Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen.
Ved vurdering av søknad om stønad til familier skal det ikke tas hensyn til barnetrygd og barns inntekt av arbeid i fritid og skoleferier.
Departementet kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået.


Det var lovgrunnlaget. Så kommer stønadsformen i samme lov §21:

Økonomisk stønad gis som bidrag, lån, garanti for lån, eller varer og tjenester.
Økonomisk stønad i form av lån bør vurderes i forhold til om stønadsmottakeren vil bli i stand til å tilbakebetale lånet.
Er stønaden gitt som lån eller garanti for lån, skal vedtaket inneholde bestemmelser om lånevilkårene.
Hvis det på grunn av særlige forhold må antas at stønadsmottakeren ikke vil bruke stønaden i samsvar med vilkår som er fastsatt etter § 20, kan det vedtas at stønaden helt eller delvis skal gis i form av varer og tjenester.


§20 fastsetter vilkår for personer under 30 år, som jeg antar du er.

Så kommer det skjønnsmessige vurderinger knyttet til saken din. Jeg antar NAV vurderer at du har et forbruk som ikke tar hensyn til at du skal bli selvhjulpen. Det at de ser at du kjøper krypto, selv om du i realiteten ikke sparer på det, kan gi mistanke om at du har midler du selv kan bruke før de utbetaler.

NAV er et sikkerhetsnett, og ikke noe man skal legge inn som ekstra inntekt i livet sitt. I så tilfelle: hvorfor gjør ikke alle dette? Om vi skalerer opp uføretrygden din og setter det på spissen for å poengtere hvorfor folk klager i denne tråden: Hva om en kar med 2 mill i årsinntekt hver måned kjøpte krypto for de siste 40.000, kom med kontoutskriften sin og krevde at NAV skulle betale livsoppholdet sitt fordi han var blakk.

Makes no sense.
Vis hele sitatet...
Vel, er de i tvil om jeg bruker stønaden slik den skal brukes, altså til mat, så kan de jo bare be om kontoutskrifter fra da jeg har fått stønad tidligere og se om jeg har brukt den til det den skal brukes til.

Hadde de hatt mistanke om at jeg brukte nødhjelpen til annet enn mat så ville de for lengst ha bedt om slike bevis. Eller kun utbetalt i form av matkuponger.

Og stor forskjell på å ha inntekt på 18.000,- og 2 mill i måneden.
Før skatt så har jeg kun ca. 300.000,- i årsinntekt. Noe som er svært lite i disse tider. Spesielt i år med høyere matpriser og strømpriser.

Jeg ser ikke noe sted i de paragrafene at de kan nekte noen uføretrygd.

Jeg er forresten 29, men blir 30 i November.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Det du skriver her gjør det bare enda mer høl i huet at du bruker 2-300 kroner på tipping hver måned. Leser du ikke selv hva du skriver? Ser du ikke selv hva du gjør? Jeg lever på halvparten av hva du får. Jeg kutta ned på rusbruk/dopbruk/selvmedisinering - kall det hva du vil -fordi jeg ikke har råd til det.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker 200-300,- for å ha håp om en dag å vinne en relativt stor sum som vil gjøre livet mitt enklere og bedre.

Jeg trenger de dosene for å klare å stå opp om morgenen. Jeg bruker mye mindre nå enn før.

Jeg har også hatt tider der jeg ikke har brukt noe som helst over en lengre periode, og det har bare ført til at jeg har blitt en person uten noen form for håp og mer suicidal enn jeg allerede er.

Jeg ganske enkelt trenger noen dager per måned der jeg har litt kroppslig frihet. Altså fri for angst, depresjon og likegyldighet.

Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Hold snavla di.. 18000 er plenty til mat og husleie.. med mindre du kun lever på innflydd kaviar eller bor i en villa. Du har åpenbart mer å se på en 300kr til norsk tipping.

Hva med å skaffe deg en økonomisk verge?
Vis hele sitatet...
Jeg har utgifter til mer enn kun mat og husleie.
Min største ene utgift er sigaretter. Bruker mer penger på det enn mat. Og så har jeg 6600,- i utgifter til husleie.

Noe som kanskje er lite for noen, mye for andre.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.