View Single Post
Ender vel opp med å understreke poenget ditt, men tok meg likevel frihet til å illustrere hykleriet:

Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Dette er et fenomen som har plaget meg en god stund nå.
Jeg vet ikke hvorfor jeg henger meg så grenseløst opp i slike feil. Alt fra da- og nårfeil [COLOR="Red"](når-feil) [/COLOR]til orddelingsfeil. Nå spør du sikkert deg selv om hvordan jeg holder ut på freak? Vell [COLOR="red"](vel)[/COLOR], det gjør jeg også.

Som nevnt så forstår jeg ikke min egen frustrasjon over skrive- og pratefeil. Jeg gir som regel faen i stort sett alt, om jeg føler for det. Men jeg kjenner jeg får en liten kreftsvulst på hornhinna og på trommehinna når jeg ser og hører språkfeil.

Vi i Norge, verdens beste land å bo i, bør da ha bedre skoleopplæring enn å la folk gå ut av ungdomsskolen å [COLOR="red"](og)[/COLOR] fortsatt si og skrive; [COLOR="Red"](feil bruk av semikolon)[/COLOR] gidde, jugde, bedde, skrivd, ledd(som i fortid av å le), når jeg var liten, (...)da jeg skal spise middag senere i dag, viss(hvis) vill(vil) kansje(kanskje). Listen er veldig mye lenger [COLOR="red"](lengre)[/COLOR], men dere skjønner tegninga.

På plakater, på nyhetene, de største nettavisene og til og med norsklærere har grenseløst mange språkfeil.

Jeg nekter ikke på at jeg selv kan prestere å skrive feil innimellom, men jeg mener det finnes grenser på [COLOR="red"](for)[/COLOR] hvor ille det skal være.

Jeg kjenner også folk som får dysleksi i fingertuppene, som Chillzone så fint kaller det. Selv, [COLOR="red"](kommafeil)[/COLOR] får jeg det når jeg skriver for hånd. Hopper over en bokstav her og der, sløyfer stor bokstav og komma og spesielt glemmer streker over t-ene. Jeg slår meg selv litt i pannen og slipper ut et sukk hver gang jeg klarer å sette en strek på l-en.

Er det så enkelt som at man skriver lettere feil når man ikke er vandt [COLOR="red"](vant)[/COLOR] til skriveverktøyet man bruker? Jeg mener det er heller tvilsomt, ettersom på f.eks PC har man god mulighet til å enkelt rette opp en skrivefeil når man ser den. Og jeg regner med at de fleste leser over det de har skrevet.

Hva er poenget med denne posten? Få ut aggresjonen min på [COLOR="red"](mot/overfor)[/COLOR] alle dyslektikere der ute? Nei. Jeg ønsker en debatt på hvorfor gramatikken [COLOR="red"](grammatikken) [/COLOR]til norske barn, ungdommer, vokse [COLOR="red"](voksne)[/COLOR] og eldre er så på trynet?

Hva mener du er grunnen til denne galskapen? Hvorfor har vi ikke mer respekt for språket vårt?(som ironisk nok egentlig ikke er vårt) Hvilke tiltak mener du bør settes inn? Eller er du likeglad?

Kjør debatt [COLOR="red"](mangel på komma)[/COLOR] folkens
Vis hele sitatet...
Sist endret av Gamgee; 2. september 2012 kl. 02:34.