Tråd: Hund, politi?
View Single Post
Hvorfor er politiet automatisk svin? Er alle politimenn svin? Bare ved å stemple dem på denne måten gir du inntrykk av at politiet i seg selv består av onde mennesker.

Inngripen av en politihund, det du kaller et "hundeangrep", kan selvsagt en ekstremt sjelden gang ende i alvorlig skade eller død. Alvorlig skade er dog veldig, veldig sjeldent og dødsfall er mindre sannsynlig enn å bli truffet av lynet. Her vil jeg snu på situasjonen og spørre deg: hva tror du er sjansen for at det ender i dødsfall når en bevæpnet/beruset/psykotisk/aggressiv/forvirret person skal anholdes kun av polititjenestemenn? Ser du ikke hvordan dette kan ha lettere for å ende i dødsfall? Bruk av politihund minsker risikoen for begge parter, men selv om det kun hadde redusert risikoen for politimannen (og ikke arrestanten), så hadde det fortsatt vært 100% forsvarlig.

Til ditt andre avsnitt: Vil du virkelig heller at politiet skal dra våpen på deg enn å sende hund? Om du truer politiet, tror du ikke sjansen er større for at politimannen kan avfyre våpenet ved et uhell, enn at hunden - som har gjennomgått omfattende trening - kanskje skader eller dreper deg?

En person som får hund sendt på seg er nok allerede på rømmen og stopper nok ikke, nei. Tviler på at jeg ville gjort det selv. Blir man jaget er det ikke naturlig å stoppe. Men jeg ser ikke hvordan det har noe med saken å gjøre. Politihunden gjør oppgaven sin, som er å få deg i bakken til politimennene kan anholde deg.

Vær så snill, tenk over hva slags signaler du sender. Brukernavnet ditt tilsier at du har barn, og jeg håper du er såpass fornuftig at du ikke lærer barna dine å hate verken politi eller hundene de tar i bruk. Har du hatt fæle opplevelser med politiet er det helt jævlig, og noe sinne kan forstås, men ikke forhåndsdøm en gruppe på flere tusen personer basert på dine fåtalls opplevelser.