View Single Post
Folk bruker utrykk feil til stadighet og ekstremsidene anklager alltid den andre ekstremsiden for å være normalen. (All leftist are SJW, All Right-wing are nazi's)

Toxic masculinity (Overmannifisering?) er for meg helt klart et begrep som av de oppegående av vår art bruker for å påpeke tvungne mannsroller, som "Menn skal ikke gråte" "Menn skal ikke prate om følelser" "Menn skal bare suck it up" "Menn skal providere" og mye mer enn det. Jeg har en stor tro på at disse holdningene er en av hovedgrunnene til at menn 30-45 nå topper listene av selvmord, de har ikke lært at det er greit å slite med følelsene og at det er ok å søke hjelp.
Selvfølgelig er det noen ekstremister som bruker det som en catch-all, men i min mening er disse personene like ille som mennene som mobber andre menn til å opprettholde disse holdningene. Mange sier det i spøk, men for mange føles det ikke som en spøk når de får høre det.


Rape culture finnes så absolutt. Kanskje ikke hos deg, men statistisk sett er en eller fler av dine mannlige venner en del av problemet. De aller fleste kvinner i dag har opplevd sexuell trakassering, forsøk på overgrep eller voldtekt på minst ett tidspunkt i livet. I USA går collegegutter i tog og roper "No means yes, yes means anal."(Hunting ground, 2015) Menn prater ofte om å beskytte andre menn for falske anklager, uten å vite at kun 2% av anklager er falske. Kvinner som anklager blir møtt av en vegg av mistro for å beskytte mannen mot en falsk anklage. Her er det en sak jeg liker å trekke opp. En jente anga en mann for voldtekt. Etter timer med avhør trakk hun anklagen. En tid senere ble han arrestert for voldtekt av en annen jente. Da politiet gikk igjennom mobilen hans fant de video og bilder av den første jentas voldtekt... Har ingen linker til denne saken, da jeg ikke husker navn på involverte. Falske anklager er selvfølgelig horrible og straffes deretter, noe som er helt rett. Men de er langt mindre vanlige enn mange er klar over.

Mansplaining, som er ett dårlig utrykk, gjelder i mine øyne for når menn forklarer ting de ikke har så mye peiling på til en kvinne som åpenbart har kunnskapen. Er borti det til stadighet, desverre... Jeg tror dette har en sammenheng med at menn vil løse problemer, og tror at når en kvinne forteller om en problemstilling er det for å få hjelp, ikke bare for å diskutere saken. Dette er like irriterende for meg hvis en kvinne gjør det, men det har jeg ikke opplevd selv enda.