View Single Post
Alle disse trådene som florerer på internett vedr. Eskil Pedersen og hva han tok seg til på utøya preges av actionfilmretorikk og en oppfatning om virkeligheten som hører hjemme i eventyrbøker. Det begrunner jeg allerede ved problemstillingens eksistens. Eskil Pedersen er valgt som AUFs politiske leder. Utover det er han en mann og medlem på lik linje med alle andre, og hans ansvar strekkes hverken moralsk eller formelt utover dette. Eskil har ikke ansvar for å beskytte auf-medlemmer mot massemordere. Dette er i et samfunn som vårt, politiet og rettsstatens ansvar. Hadde dette vært siviles ansvar hadde vi rusla rundt med revolvere i beltet. Selvfølgelig er jeg klar over at de som er opptatt av dette spørsmålet er klar over politiets rolle.

Det er flere som har dratt sammenligning med skipskapteiner på cruisebåter, militært personell og så videre. Disse har et formelt ansvar som angår passasjerer og befolknings velvære.

Det positive ved debatten er at det viser at folk er frustrerte og bryr seg om at folk de kanskje aldri har møtt ble offer for den tragiske personligheten som i disse dager sitter i vitneboksen i Oslo tingrett. Noen er kanskje også interessert i en slags moralsk, eller kanskje politisk gevinst ved å angripe Eskil Pedersen.

Dersom det ikke er klart sålangt; Å være politisk leder i et ungdomsparti innebærer overhodet inget stridsmandat.

Jeg skjønner veldig godt at yngre mennesker og mennesker som ikke vil ofre energi på - eller evner - å sette seg inn i situasjonen og det faktum å være i livsfare, kan opphøye denne leder-tittelen til noe overmaktaktig og tillegge denne idealverdier og en slags "helte-plikt".

Det kan godt være at man kan spørre seg hvorvidt båten MS-Torbjørn kunne vært disponert annerledes under terroraksjonen. Det er uansett ikke relevant hvorvidt det var ledere eller medlemmer blant de som var på båten. Eskil Pederesen har rett og slett ikke mandat eller innflytelse som leder nok til å diktere i en sånn situasjon. Hvilken beslutning som ble tatt på båten tilfaller mannskap og passasjerer kollektivt.

P.S. Dersom man ønsker å avsette Eskil Pedersen eller på noen måte endre strukturen i AUFs ledelse er det bare å melde seg inn i AUF og møte opp på landsmøtet.
Sist endret av downing; 19. april 2012 kl. 22:35.