View Single Post
Sitat av Fittegutt1 Vis innlegg
Ja det er jeg fult klar over, og var et engangstilfelle. Jeg tenkte også det kunne være min fastlege og ikke legen på legevakten. Men en logg ble vel skrevet hos legevakten. Er det mulig at fastlegen kan ha kommet over denne loggen, og sendt varselmelding? har han lov til det? før vi fortalte legen på legevakten om saken, så sporte vi han 3-4 ganger om han hadde taushetsplikt, og om det var noen sjangs for at dette kunne komme ut?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt som fisk23 sier, leger har taushetsplikt inntil et vist punkt. Men i lovverket er det beskrevet visse punkter som fritar legen fra taushetsplikten ovenfor visse statelige etater, i ditt tilfelle barnevernet. Jeg leitet litt på lovdata for å finne loven som gjelder deg, er ikkje helt sikker på om det er korrekt lov. Men jeg tror det er denne dem har brukt til å sende bekymringsmeldingen.

Sitat av Lovdata.no - Helsepersonelloven Kapittel 6. Opplysningsplikt m.v.
§ 33.Opplysninger til barneverntjenesten
Den som yter helsehjelp, skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side.
Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12. Det samme gjelder når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov § 4-24.
Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om barneverntjenester, skal helsepersonell gi slike opplysninger.
I helseinstitusjoner skal det utpekes en person som skal ha ansvaret for utleveringen av slike opplysninger.
Vis hele sitatet...
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...L_6#KAPITTEL_6
Sist endret av 0xFF; 11. juli 2014 kl. 17:55.