View Single Post
Sitat av Loppe Vis innlegg
Jeg vet at Svensker er den største invandrings gruppen i dette landet. Det jeg tror er at folk vil ha store problemer med å gi slipp på nasjonal følelsen. At du ikke lenger er Norsk men "nordisk". Kongehuset og flere slike nasjonale symboler ville blitt avviklet ved en slik sammenslåing. På både godt og vondt.

En slik sammenslåing måtte gå over ganske lang tid så påkjenningene ikke ville blitt for store. Ser for meg ganske heftige debatter når det kommer til hvilket riksmål, valuta, flagg og hovedstad som skal velges. For ikke å snakke om alle mulige sosiale reformer og lovverk.

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i de statlige systemene i de andre landene til å utale meg om hvordan ting fungerer der.
Vis hele sitatet...
La meg stoppe deg der, og fortelle deg at du vet feil. Vi har flere polakker og pakistanere enn svensker i Norge. Folk vil ha problemer med å gi opp sin nasjonalfølelse, men fortsatt man er ikke nordisk. Man er en skandinaver din løk. Kongehus er etter min mening ubrukelige utgifter. Arve seg til rikdom, og idag har jo rikdommene eksplodert.

Hei du, har du noen gang faktisk sett flaggene til Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island ? Det kommer til å bli latterlig hvis det blir en opphetet debatt om hvilke farger korset skal ha, og hvilken farge resten skal ha. Det er to farger det. Valuta tror jeg vi finner en god løsning ganske fort på. Det er bare Finland som bruker Euro. De skandinaviske landene er jo stort sett velferdsstater.

Sitat av Loppe Vis innlegg
Det eneste problemet jeg ser med dette er at Norge blir overkjørt av Sverige og Danmark som er de store statene i Skandinavia. Av samme grunn som jeg ikke ønsker å bli medlem av EU. Jeg føler at ved et slikt samarbeid så bringer også Norge mer på bordet enn det vi får igjen. (Oljefondet)

På en annen side så kommer det masse fordeler ved et slikt samarbeid. Ville tippet at vi i Norge ville fått et mye mindre byråkrati, færre statlige ansatte og mye mer konkuranse dyktig som nasjon. Sterkere privat sektor. Dette er bare det første jeg klarer å komme på.

Jeg tror vi ville stått ovenfor et ganske heftig integrasjons problem. Ingenting styrker folkesjela mer enn når vi måler oss med Sverige. Det er da nasjonal romansen virkelig blomstrer.

Skulle gjerne hatt litt mer informasjon før jeg tar standpunkt i en slik sak. Dette er bare noen av mine tanker rundet emne.
Vis hele sitatet...
Et tettere samarbeid ville forutsette at Norge ikke har noe mindre å si enn de andre landene. Ja, selv om Norge kan bringe mye til bordet så blir det litt rart å sitte i et hjørne og klemme og stryke på pengesekken.

"Jeg tror vi ville stått ovenfor et ganske heftig integrasjons problem."
Jeg tror ikke det, stort sett felles religion som har påvirket lover og styresystem, lignende språk og lang felles historie.


"Ingenting styrker folkesjela mer enn når vi måler oss med Sverige. Det er da nasjonal romansen virkelig blomstrer."

Virkelig ? Mener du det ?

Også idag er vi ikke avhengige av at en leder (kongen) må få avkom for å opprettholde politiske bånd og forhold.

Sitat av Alden Vis innlegg
jeg føler at svenskene prøver å sverte nordmenn på alle sjansene de får.....
Vis hele sitatet...
Jeg er også overbevist om der det finnes svensker faller moralen og åndslivet forfaller. Vi bygger Gulag i Jotunheimen for å sikre de svenske innvandrernes sikkerhet.