View Single Post
Lvl 5 Taskenspiller
159
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Trenger jeg virkelig å dokumentere at i Norge kan vi brenne religiøse ting og samtidig bli beskyttet av politiet tilbake? Eller må jeg da dokumentere at det er veldig få land i verden der de har samme muligheter som oss?
Vis hele sitatet...
Nei, det du trenger å dokumentere er at
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det med brenning av religiøse bøker er en nordisk greie
Vis hele sitatet...
rett og slett fordi du krevde at en annen debattant måtte dokumentere påstandene om at bokbrenning er beskrevet andre steder og tider for å ikke regne påstandene som pisspreik. Skal du kreve standarder av andre bør du faen meg holde samme standarder selv.


Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ja du kan sikkert brenne en bibel i enkelte land der de har en annen religion, eller en koran der kristendommen står sterkt. Men prøv og brenn en koran i pakistan eller en bibel i, vent India var det ikke i eksempelet ditt? Gjerne forsøk å brenn en statue av en ku i India også.
Vis hele sitatet...
Konsekvensene av å brenne en koran i pakistan bør ikke ha allverdens innvirkning på vår reaksjon på at noen brenner en koran i norge. Som du selv skriver:
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men jeg er så heldig at jeg kommer fra ett land der vi får ett mye større perspektiv på ting.
Vis hele sitatet...
Men ikke bare det, du fortsetter:
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men det som er unikt med Norge er jo at du kan brenne alt som finnes av symboler, du er ikke tvunget til å unngå og brenne boken som følger med religionen som er størst der du er, du kan brenne alle samtidig og messe forran stortinget om du har fått lov til å holde en demonstrasjon.
Vis hele sitatet...
Ja og dette er en frihet jeg mener det er viktig å opprettholde, selv om det til tider skaper friksjon og risiko.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg tør fremdeles å påstå at det er få steder i verden som kan gjøre det samme som vi kan.
Vis hele sitatet...
Nettopp, vi har den friheten som alle mennesker på jorden burde ha hatt. Historien viser at den kan oppnås gjennom å utfordre religionens totalitære tendenser. Og den prosessen er vanskelig å gjennomføre uten å utfordre grensene for blasfemi.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Generelt så har vi i Norge veldig lite som kan sammenlignes med dette temaet egentlig, det er lite religion her og vi er veldig skjermet fra en religiøs levestil. Kristendomsundervisningen har gått til å bli mer generell religionslære, og det er egentlig helt supert.
Bort med all takk for maten fjas og salme synging på morgenen. Herlig at stat og kirke er splittet, det er bra for alle.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig med deg, og jeg setter enormt pris på at vi får leve i et slikt samfunn. Mye av grunnlaget for mitt standpunkt er at jeg tror at denne friheten fra religionens åk er et resultat av at generasjonen før oss har hatt mot til å utfordre de religiøse, og kreve sin frihet til å handle uavhengig av at handlingene oppleves som blasfemi.
Et passelig relevant eksempel er debatten rundt filmen Life of Brian, som var ett av mange små steg for å ta oss dit vi er i dag.
Her er en link, siden vi har lagt oss på det nivået: https://www.kulturkritikk.no/komment...-life-of-brian

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ja det stemmer 100% det som er påstått, at objektivt sett så er det bare papir med tekst på, det kunne ha stått hva som helst egentlig.
Men så er det jo sånn at en stor del av det å være menneske er også å ha følelser, disse er som oftest ikke logiske men mer ett resultat av miljøet du vokser opp i.
Vis hele sitatet...
De fleste av oss vokser opp i miljøer som lærer oss ett eller annet som viser seg å være urettferdig/ulogisk/diskrimenende osv. Mange av oss blir bedre mennesker av at disse lærdommene blir utfordret.


Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det er det som skiller religiøse objekter fra vanlige objekter, oppfattelsen av at disse er noe spesielt. Totalt ulogisk, men sånn er det da bare.
Vis hele sitatet...
"Sånn er det da bare" er en setning som legitimerer religionens mørkemenns mulighet til å fortsette og utøve sin frihetsberøvende idioti.


Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Og derfor tenker jeg at det ikke bør være så vanskelig for oss som har vokst opp som vi har i Norge å kunne sette seg inn i og annerkjenne de som har vokst opp i ett annet miljø enn det vi har.
Vis hele sitatet...
Tja, noen debattanter ser ut til å mene noe annet:
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg tror også at det er lett å sitte her uten noen som helst tro og samtidig mene at de troende bør forstå bedre og bare le av hele greia. Ja vi kan mene det men samtidig har vi ingen mulighet til å sette oss inn i deres situasjon.
Vis hele sitatet...



Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ja du kan jo påstå at deres tankegang er irrasjonell, men vi var vel ganske irrasjonelle her også for mange år siden.
Vis hele sitatet...
"Ja faen, mine forfedre brente "hekser" så jeg bør ikke klage på at noen andre gjør det i dag". Fortidens idioti legitimerer ikke idiotien som utøves på vår vakt.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Nei hen aktivisten synes jeg ikke gjør noe hatkriminalitet, men jeg tror heller ikke at de religiøse ville forstått det, at det er pga innholdet i nettopp disse sidene gjør st de blir brent.
Religion og lav utdannelse går ofte hånd i hanske og mange fra den 3 verden kan ikke å lese skikkelig engang.
Derimot så tror jeg ikke hen ville gjort noe sånt, hen ville ha forstått at innholdet i bøkene stammer fra veldig mange år siden og ville helt sikkert ha gitt faen. Ville nok ha brydd seg hakket mer over alle idiotene som rager på sosiale medier over LGBTQIA+ miljøet og mener at de ikke har livets rett.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke hen ville ha gjort x fordi hen ville ha forstått y og reagert z... ok, la oss late som at jeg godtar premisset; burde det norske samfunnet stoppet vedkommende i å utføre en brenning av religiøst, homofobisk litteratur foran en muslimsk nasjons ambasade i norge i 2023?

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men jeg er så heldig at jeg kommer fra ett land der vi får ett mye større perspektiv på ting.
Vis hele sitatet...
Ja, la oss fortsette å nyte friheten vi har til å diskutere dette uten å risikere represalier fra en stat som straffer mennesker for å pisse på overtro.
Nå har jeg tatt meg tiden til å svare deg grundig, jeg forventer at det er slutt på personangrepene. Og jeg håper at flere debattanter kaster seg på så vi slipper at dette blir nok en meningsløs forumkrangel...
Sist endret av Dialogisk; 10. februar 2023 kl. 00:44.