View Single Post
Kjøp 1,5brus og drikk/tøm ut, kjøp en pakke tørrgjær/vingjær, en pakke melis, gelatin, juice(UTEN KONSERVERINGSMIDLER!!!).

1. Ta litt av en gjærpose, 3,5/10 deler melis, vann/juice nedi flaska. OBS: ikke helt full! Da bare bruser flaska over
2. Skru korken på og rist i ca. 1min+(20sek. av gangen, og så slippe ut gass)
3. Skru korken såpass løst at gass(CO2) kan slippe ut
4. Sett dette et sted hvor det er tørt og ikke for varmt
5. Sjekk denne flaska helst hver dag og rist litt
6. Tillsett litt mer melis etter et par dager
7. tilsett gelatinpulver(1-3 spiseskjéer)

Du vil da etter en uke eller to få en vin som har ca.14-16% med tørrgjær og 16-21% med vingjær/spritgjær. Denne har et lag med død gjær på bunnen(p.g.a for høy alkoholprosent for gjæren) Da må du finne fram trakt, stor skål, eller bolle, en nål(en tykk som trenger gjennom flaska) og en 1,5l. flaske til. da gjør du så:

1. Pass på å ikke riste flaska og plasser den stående i bolla(skyll flaska først hvis den er skitten av f. eks. overbrusning) og ta av korken
2. stikk noen hull ca. 2-3cm. over skitten på bunn med nåla så vinen får rent ut. Hvis du vil redusere sjangsen for hang-over bør du la de øverste tre cm. være.
3. Pælm de resterende greiene i do(ikke vinen, gjæren). Den hullede flaska bør du også kaste.
4. Sett trakten over den nye flaska.
5. Tøm nedi vinen.
6. Bruk den til valgt gjørenmål

Voila!!!

Jeg bruker denne oppskriften. Ble drita på det og et par øl på fredag. Ølen tok jeg da jeg allerede var drita. Fikk lite hang-over...

Det er godtatt om denne oppskriften kommer som sticky...

Ps. Noen fine bryggesider er brygging.net og www.bryggforum.com(svensk side)