View Single Post
jeg tror dette er fullt mulig, hvis man ser på hvordan menneskehjernen er bygget opp. Den er ikke så himla ulik en datamaskin. Det er faktisk i bunn og grunn en datamaskin. Så hvorfor skulle det ikke være mulig å konstruere en maskin med samme evnen til å tenke og lære når det allerede er bevist at det går ann gjennom vår egen eksistens?

For meg blir dette mer et psykologisk og tilfeldighetsbasert spørsmål. Jeg tror at hvis man vil vite svaret på om roboter kommer til å overta jorden noen gang, må man først vurdere hvordan denne AI vil komme til å fungere og hva som eventuellt vil gjøre at denne intelligensen bestemmer seg for å ta over jorden og utslette menneskene. Får den tilstrekkelig med empati implementert vil det kanskje aldri skje. Det er et vanskelig - kanskje umulig - spørsmål, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være mulig.

Det blir forresten litt dumt å sammenligne dagens AI med den eventuelle fremtidens. Det blir omtrent som å si at vi ikke kan reise ut i verdensrommet fordi bensinbilen ikke er kraftig nok.
Sist endret av duff; 9. mars 2007 kl. 10:14.