View Single Post
Sitat av Paranoid83 Vis innlegg
Gi meg noen eksempler på det du mener er trygge steder..? Ute må man tenke på foråtnelse, i leiligheten klarer myndigheter å koble en lapp med en rar tekst på til at det er en slags "datakode", så hvor mener du er tryggest? Hjemme hos en venn eller slektinger? Ja, det kan jo funke, men ingen 100% garanti for at ikke myndighetene raider kåken til vennen eller familiemedlemmen...
Vis hele sitatet...
Som nevnt, bør du først sette noen forventninger om hvem angriperen mot deg er. Det er upraktisk å leve, om du skal beskytte deg mot alle kjente og ukjente farer. Hva om du blir kidnappet til en fremmed stat og utsatt for tortur, eller familiemedlemmene dine holdes som gisler, inntil du overgir passordet? Hva om russerne har funnet opp sannhetsserum eller hjernescannere? Jo mer du skal beskytte deg mot, desto mer tussete blir forsvarsmekanismene. På et tidspunkt er det like greit å bare slutte å bruke elektronikk i det hele tatt, og bygge seg en hytte i en øde skog et sted. Det finnes flere eksempler på folk som har gjort nettopp det...

Hvis du uansett leste resten av innlegget mitt, så var ikke det å skrive ned passordet på topp-3 en gang, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du anså akkurat den metoden som noe å gå for. Poenget er at det er ikke det verste du kan gjøre, i forhold til de andre alternativene. For de som vil beskytte seg mot de fleste automatiserte angrep på nett, er det MYE tryggere å ha et komplisert, nedskrevet passord enn et lett passord som gjenbrukes overalt. Hvis du frykter at noen vil raide huset ditt og lese alle lappene du har, så går du selvfølgelig for en annen løsning.
Sist endret av Dyret; 7. november 2021 kl. 16:25.