View Single Post
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
personlig syntes jeg SEFO er en vits, og hvordan skal resten av samfunnet holde orden på politiet?
...
Vis hele sitatet...
Resten av samfunnet kan 'holde orden' på Politiet ved å bruke de kanalene som er tilgjengelig i et samfunn. Foruten SEFO, har man rettsvesenet, pressen, debatter, ombudsmenn, politisk påvirkning og lignende. Det er ikke snakk om å fotfølge Politiet (det gjør heller ikke SEFO). Men å ta tak i dokumenterte episoder, og bruke det offentlige rom til å få belyst disse sakene slik at det når opp til de besluttende organer.

Men - jeg tror som deg, at SEFO burde ha jobbet seriøst med omdømmet sitt. Hvis ikke folk har tillit til dette instituttet, kommer man i en situasjon der man kan spørre om hvem som skal passe på at Politiet oppfører seg.

Man blir kanskje litt farget av sine egne erfaringer. Jeg har utelukkende hatt positiv kontakt med Politiet gjennom et forholdsvis langt liv, både privat og i jobbsammenheng. Man kommer langt med litt respekt og høflighet.

Men jeg benekter ikke at det har vært både individer og rutiner, og ikke minst situasjoner, som sikkert burde vært unngått eller løst annerledes når jeg følger med på politisaker i media.

Politidiskusjoner dukker stadig opp her på forumet. Personlig synes jeg en gjenganger er at det handler om ordenssaker der det har vært rus og/eller ungdom inne i bildet - eller narkotikasaker. Dette er situasjoner der ingen av partene sannsynligvis viser seg fra sine beste sider.