View Single Post
Sitat av NokErNok Vis innlegg
En liten avsporing men er det bare jeg som synes urinprøver for folk som har mista lapp pga rus gir falsk "trygghet"? Litt som med de som må levere urinprøver før ADHD medisinering. Det er jo en del som tar de prøvene og fortsetter etterpå med rus osv. Men prøvene den tida de tok var jo rene, heldigvis.
Det man oppnår er jo at de som må ta prøver er "ren" i perioden de ikke har førerkort eller har fått starta på ADHD medisiner. Men etterpå er det jo så si fritt fram. Noen må seff levere hver 3 mnd uanmeldt men disse virker det som legene er mye rundere i kantene på.
Vis hele sitatet...


Ser definitivt poenget ditt og er ikke uenig. Når jeg gikk på slike prøver for adhd så skifta jeg ut mitt faste rusmiddel med noe annet og sterkere, men som har kortere levetid i urinen. Altså, fra cannabis til amfetamin.
Er helt klart at man kan fucke som pokker med prøver og alt sånt. Allikevel så er det en klar og tydelig beskjed fra systemet på hva som er greit og ikke. Nå er det voldsomt mange som er komplett umulig å gi denne kunnskapen og forståelsen til (meg selv inkludert tidligere i livet). Også er det en gang sånn at ingen som har vært igjennom en sånn kontrollrutine kan komme og være overrasket i ettertid hvis de har gjenopptatt gamle synder.
Så jeg tenker at det både har noe for seg å ha de testene og at det på sin måte er litt dødfødt.
Av erfaring så handler det om at den det måtte gjelde har et ønske om en vilje til å skape de nødvendige forandringene selv.

Og en ekstra ting mtp adhd testing er at det handler om å clean'e opp for utredningen. Det er hensiktsmessig ettersom det er en fordel å møte den personligheten vedkommende er og har uten all substans påvirkning.
Også er det mange som må opprettholde jevnlige prøver etter at de er ferdig utredet og går på medisiner. Også er det jo da en uviss andel som ikke får medisiner lengre ettersom de er ivrige på å tilta seg mye eller lite substanser utover medisinene. Har vel sett enkelte her blant annet som klager på at de ikke får medisiner pga rusbruk, men har hatt god hjelp av medisinene.