View Single Post
Hei!

Veldig bra at du nå har bestemt deg for å slutte, håper du finner ut av hva som fungerer for deg til å slutte og ikke minst det vanskeligste å ikke begynne igjen.

Rart du ikke har blitt advart mot å søke hjelp da svært mange er mer opptatt av at du kan få trøbbel med førerkortet enn at noen faktisk ønsker å bli edru. Det er en potensiell fare for det men heller ingen automatikk i det, spørs jo helt hvordan du legger det fremfor legen og hva som betyr mest for deg. Det som er litt kontraintuitivt og grunnen til at jeg nevner det er at hvis du skal søke behandling fra det offentlige så er det et krav om aktiv rus. Det vil si at det straffer seg hvis du slutter selv og deretter søker hjelp. Derfor må du ikke si det du skriver her at du IKKE drikker i perioder..

Jeg kjenner ikke konkret til avrusning, men søker du deg til behandling så vil avrusning være første fase når du kommer inn. Tidsperspektivet på å komme inn her er hvordan legen vurderer det og hvordan søknaden blir skrevet. Mange leger har dessverre ikke erfaring med dette så du bør ta litt kontroll selv. Så er det videre opp til Rus og avhengighet i ditt distrikt å vurdere dette videre. Det kan være lurt å sjekke litt opp hvor du ønsker deg. Jeg kjenner bare til 12-trinnsmodellen. Alternativet er å betale selv. Trasoppklinikken, Mestringshusene og Alfa for å nevne noen jeg kjenner til som er 12-trinnsmodellen fra AA. Jeg har aldri vært i behandling men gått i AA og NA, jeg vil jo virkelig anbefale deg å vurdere det. Der vil du garantert treffe mange andre "i samme båt" å ikke minst vil du få høre mye rart om familie og nære relasjoner, du er ikke alene om å oppleve sånt. Å finne noen som er like uerfaren som deg for å finne ut av dette er ikke bare anbefalt, kan fort bli en drikkevenn, drama og mer intimt om det er motsatt kjønn. Finn deg noen som har vært edru en stund og vet hva dette går i. AA har et opplegg med sponsor hvor du finner en person å betro deg til med alt du ikke deler om på møter og får hjelp og støtte pr telefon osv.

Lykke til. Husk at det er mange muligheter her, andre behandlingssteder, jeg har bare nevnt noe av det jeg kjenner til..