View Single Post
Sitat av fraBergen Vis innlegg
Jeg lurer på hvordan disse svindlerne får tak i norske telefonnumre. Jeg fikk den automatiske politianropet nå fra:
93868395
og
93812908
Vis hele sitatet...
Dette har som oftest den samme forklaringen, og det er såkalt 'spoofing'. Når du ringer hjem med ditt norske nummer fra utlandet, så vil de hjemme se ditt originale nummer, selv om du kommer fra et utenlandsk nett. Det samme gjelder utenlandske telefonsentraler, hvor man får lov å bruke et nummer som man selv eier. Her har man i en årrekke stolt på at disse systemene for å vise et annet nummer ikke misbrukes, ettersom man trenger operatør-tilgang til nettverket eller systemet som kobler flere nettverk sammen. De med tilgang kan mer eller mindre velge telefonnummer helt selv.

Etter at scamming over landegrenser ble en profitabel måte å tjene penger på, begynte denne tilgangen å misbrukes noe ekstremt. Det å kjøpe tilgang til systemene koster en slikk og ingenting blant korrupte operatører, og åpner også for å spore andres lokasjon eller viderekoble samtale/SMS til en annen telefon. Typisk kostet en slik tilgang ca. $500 for noen år siden. Siden da har dette blitt slått ned på via at operatørene krever en slags godkjenning (autentisering) mellom sentralene, slik at dette blir vanskeligere å tukle med. Nå forenkler jeg veldig, men poenget er det samme. For flere land så krever dette helt nytt utstyr, og er derfor noe som det vil ta tid å bytte ut. Alternativet er å koble bort et helt land fra resten av verden, bare fordi de er for fattige til å oppgradere med en gang.

Prosessen med å oppgradere utstyr og å kreve at operatører tar i bruk nye standarder er en prosess som er i gang, og det er fastsatt datoer for når enkelte operatører er nødt til å legge bort de gamle systemene sine. Men inntil hele verden gjør dette, så er det altså mulig å forfalske nummeret man ringer fra.
Sist endret av Dyret; 7. mars 2024 kl. 14:12.