View Single Post
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Tenk om man brukte youtube og gjort research sammtidig.


"Fakta som jeg faktisk kan stole på"

Er du mottagelig for å reflektere over ting du ikke stoler på?
Vis hele sitatet...
Dessverre er min erfaring at i over 90% av tilfellene så er ikke youtube videoer basert på faktiske bevis. Det er som oftest ting folk publiserer for å ha noe å støtte sin tro og mening på.

Jeg må jo kunne stole på kilden eller det som påstås (fordi jeg kanskje har hørt det før fra andre mer troverdige kilder) visst det i det hele tatt skal være et poeng i å reflektere over det som påstås.

Jeg hadde automatisk tatt deg mye mer alvorlig visst kilden din var f.eks. Forskning.no, norske og internasjonale medier "alle" vet man kan stole på, illustrert vitenskap og lignende kilder.

På youtube kan alle publisere hva enn de vil uten å ha noen kilder å vise til. Finnes nok mange videoer der med "professorer" som "beviser" at jorden er flat.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvordan vet du at universet ikke er uendelig stort?

Hvordan vet du at det ikke oppstod fra ingenting?

Hvordan kan man si noe som helst sikkert om noe man ikke har dønn vanntett forskning og bevis på?
Vis hele sitatet...
Fordi da ville ikke man sagt at universet utvider seg. Noe som er uendelig stort fra før av kan ikke utvide seg eller krympe. På samme måte som at en 100% perfekt runding ikke kan bli rundere når den allerede er så rund som det er mulig for den å bli.

Visst universet oppsto fra ingenting så går det imot en viktig fysikk lov kalt årsak og virkning. Altså at en virkning må ha en årsak. Fysikkens lover er lover som er absolutte og gjelder overalt i universet. Kan hende de er annerledes i et annet univers, men i dette universet er de absolutte. Visst det viser seg at universet oppsto fra ingenting så beviser det isåfall at årsak og virkning aldri var en fysikk lov i første omgang. Men "alt" tyder på det.

Det er veldig vanskelig å ha dønn vanntette beviser for alt som har med universet å gjøre. Isåfall kan man ikke engang si at vi har tyngdekraft, for bevisene er ikke vanntette. Men det er så godt som sikkert fordi man ser hva som skjer når man slipper f.eks. Et eple. Man vet det med overhengende sannsynlighet må være pga. En usynlig kraft som vi kaller tyngdekraften.

Men det jeg snakker som sannhet er noe jeg fremhever som en absolutt sannhet fordi dette er noe mer enn 99% av forskerne innen fysikk, de som faktisk vet hva de snakker om, sier og mener.

I tillegg så er jeg en aktiv leser av forskning.no, der fysikk er favoritten. Så jeg får med meg veldig mye om det store universet vårt. Og informasjonen som blir publisert der kan man stole på. Det som blir funnet ut blir også som oftest forklart på en måte som jeg forstår, selv om mange ikke forstår mye når jeg snakker det samme språket til vanlige mennesker.

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Har man noen eksempler på at noe som helst har oppstått ut av ingenting?
Det høres ut som en fysisk umulighet.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å påstå at universet alltid har eksistert og alltid vil eksistere. Noe som ikke gir mening når absolutt alt i det samme universet blir født/skapt en gang og en gang dør/slutter å eksistere i den formen den en gang eksisterte i.

Altså, et menneske vil mest sannsynlig slutte å eksistere som levende vesener når vi dør, men det vi består av vil fortsette å eksistere i form av bla. Energi, Jord, Vann og mye annet.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.