View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Visst de overgir seg så blir de bare sendt tilbake russland i bytte mot ukrainske fanger. Hvor de risikerer å bli drept. Da er det formildende omstendighet etter min mening.
Vis hele sitatet...
Uansett hva du tenker og med hvilke briller du forsøker å se denne krigen på så er den en aggressiv og angripende part og en part som forsvarer sitt land, språk, kultur og sitt demokrati. Eller om du heller vil, dette er kampen mellom det onde og det gode. Russland trekker seg ikke ut om de ikke enten tvinges i kne militært, og det skjer ikke siden vi i vesten ikke klarer donere nok våpensystemer og kampfly, men de kan også måtte trekke seg ut dersom mange russiske soldater dør på slagmarken. Akkurat det har skjedd før, dengang russland var sovjet.

Jeg har flere ganger hatt panikkangst og vært overbevist om at jeg har et astmaanfall, og at om noen sekunder eller minutter vil jeg dø.
Så jeg vet litt om å se døden rett i øynene, selv om jeg ikke egentlig holdt på å dø. Så jeg vet litt om å ha voldsom dødsangst, og da er det helt utrolig hva man blir i stand til, og hva man ikke klarer å gjøre.
Vis hele sitatet...
Nei du vet ingenting om hvordan frontsoldatene i denne krigen kjenner på angsten, for det er forskjell på reell angst som kommer av at døden faktisk kan inntreffe akkurat nå mens du ser medsoldater sprenges i filler rundt deg og det å ha et vanlig angstanfall. Jeg og er nevrotiker full i angst og men jeg tror ikke min angst kan sammenliknes med angsten soldater kjenner på der de vasser i lik og kjenner stanken innvoller og brent hud.

Det er for stort krav å kreve at noen skal gjøre det riktige når døden er rett foran deg. Mange klarer det ikke fordi instinktene tar rett og slett overhånd og man gjør nesten hva som helst for å slippe fri.
Vis hele sitatet...
Vel her må jeg nesten bare avslutte med at jeg slik jeg ser det så er det eneste som få slutt på krigen at flest mulig russiske soldater blir drept slik at krigen koster russland mer enn den smaker.

Det er klart at på individnivå er det nok et vanskelig valg for de russiske soldatene, for de risikerer jo livet om de forsøker overgi seg. Men man må tross alt se det store bildet. Det er Ukraina og dets folk som blir utsatt for krigsforbrytelser og terrorbombing, og Ukraina har stått i dette i 2 år nå, pluss 8 år før det egentlig. Og Ukraina har ennå ikke gått målbevisst etter sivilbefolkningen i russland. Jeg tror ikke at Ukraina har overholdt Genevekonvensjonen 100% i 100% av tiden, men stort sett tror jeg Ukraina er innafor.
Sist endret av _abc_; 22. februar 2024 kl. 04:03.