View Single Post
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Det at hasj skal være sunt er noe hasjavhengige liker å innbille seg for å rettferdiggjøre eget misbruk. Jeg trodde også på det en liten periode. Når jeg tenker tilbake ser jeg hvor utrolig skadelig det var både psykisk og fysisk. Hvor lett man lurer seg selv.
Vis hele sitatet...
Ja, til og med når jeg var yngre - Altså fra rundt 16 til jeg nådde 25-26 alderen pleide å tro dette. Jeg pleide spesielt å tenke at benzodiazepiner, som jeg var avhengig fra rundt 22/23 alderen til jeg var rundt 28 pleide å tenke at dette var spesielt bra for hjertet og andre sider av kroppen som blir positivt påvirket av å være rolig og avslappet. Og til en viss grad stemmer det kanskje at jeg blir positivt påvirket av å aldri være stresset. Men det er også skadelig å være konstant rolig, avslappet, lat, likegyldig og nesten aldri være i aktivitet.

Her er en artikkel om cannabis sine fordeler: https://e24.no/naeringsliv/i/zEAJpw/legaliser-det

Ja, på noen måter er Cannabis positivt. Men èn ting vet jeg veldig sikkert: Det beskytter ikke mot autisme (som ikke er en sykdom engang), autisme er noe man blir født som, det handler om gener man er født med. Cannabis fjerner ikke på magisk vis gener, isåfall ville cannabis vært verdens farligste dop. Kan hende det på noen måter gir en opplevelse av bedre søvn, men det gir deg ikke mer REM-søvn. Siden man får høyere puls vil jeg påstå at det er omvendt. Opplevelsen blir at man føler man får bedre søvn, men i realiteten får kroppen dårligere søvn. Vi som bruker rusmidler er ikke ukjent med at selv om det føles bra så betyr ikke det nødvendigvis at det er bra for kroppen. Heroin er kanskje her det beste eksempelet på at det som føles bra ikke nødvendigvis er bra. Iallefall ikke langsiktig.

Det går rykter om at det er bra mtp. Kreft. Her er jeg mer usikker. Her er en artikkel om cannabis og kreft: https://kreftforeningen.no/vitensent...e-kreftceller/
Utdrag: Per i dag finnes det ikke bevis for at cannabis kan ha effekt som kreftbehandling. Det er gjort enkelte forskningsstudier som tyder på at virkestoffer i cannabis kan drepe kreftceller, men det er altfor tidlig å fastslå om dette faktisk kan gi bedre behandling.

Jeg kan tro på at sjansen for å utvikle visse kreftformer er noe lavere visst man bruker cannabis i ny og ne. Og visst man bruker det når man har kreft så kan sjansen for å overleve være noe høyere ved noen kreftformer. Men jeg tror dette er veldig inviduelt og også avhenger av hvilke gener man har, ikke har og andre ukjente grunner. Jeg tviler derimot på at det er tilfellet ved lungekreft visst man røyker cannabisen. Selv om det er mulig at det er mest effektivt mot lungekreft, ved at ved røyking så blir svulstene kanskje bombadert med de ulike virkestoffene i cannabis. Noe som vil være bra visst ett eller flere virkestoff er direkte giftig for kreftcellene. Isåfall sier logikken at det også er giftig for friske celler. Slik som cellegift. Noe som ikke er like fullt bra.

Hvorvidt man vil få kreft og hvorvidt man vil overleve handler nok mer om gener man har og ikke har.

Jeg kan tro på at sjansen for å utvikle visse kreftformer er noe lavere visst man bruker cannabis i ny og ne. Og visst man bruker det når man har kreft så kan sjansen for å overleve være noe høyere ved noen kreftformer. Men jeg tror dette er veldig inviduelt og også avhenger av hvilke gener man har, ikke har og andre ukjente grunner. Jeg tviler derimot på at det er tilfellet ved lungekreft visst man røyker cannabisen. Selv om det er mulig at det er mest effektivt mot lungekreft, ved at ved røyking så blir svulstene kanskje bombadert med de ulike virkestoffene i cannabis. Noe som vil være bra visst ett eller flere virkestoff er direkte giftig for kreftcellene. Isåfall sier logikken at det også er giftig for friske celler. Slik som cellegift. Noe som ikke er like fullt bra.

Hvorvidt man vil få kreft og hvorvidt man vil overleve handler nok mer om gener man har og ikke har.

At noe forskning tyder på at det kan være giftig for kreftceller gjør at jeg nok hadde valgt å innta mye cannabis visst jeg får kreft. Jeg hadde iallefall prøvd å få det utskrevet både mot smertene, men samtidig for å eksperimentere med det for behandling av kreften. Men det man får på resept inneholder ikke alle virkestoffene som man får illegalt. Det er også mulig at cannabis forverrer sjansen for å overleve kreften. Usannsynlig, men mulig.
Det er en av grunnene til at eksperimentering vil være risikofullt.

Jeg tror også at hvilken virkning man får av cannabisen avhenger av hvilken type cannabis man inntar. Det er jo som kjent forskjell på hasj og marijuana. Og det er forskjell på de ulike typene hasj og de veldig mange forskjellige marijuana typene.

Det er sikkert korrekt at det iallefall midlertidig er bra med tanke på depresjon. På samme måte som at benzodiazepiner er bra mtp. Angst.

På noen områder er cannabis positivt. Men det kan også sies om alkohol.
Den totale virkningen er nok at det kan være bra for mye psykisk når det brukes i små mengder i en kort periode. Også mtp. Smerter.
Men ikke så bra når man bruker mye over lang tid.
Sist endret av einsteindragon; 17. februar 2024 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.