View Single Post
Hey, godtfolk. Har ei problemstillig som har plaget meg en stund nå, og jeg vet at det er mange her inne med litt av hvert av erfaring når det kommer til politi osv.

For nesten et år siden fikk jeg en ubehagelig overraskelse i form av en uniformert Mercedes Vito i innkjørselen da jeg kom hjem fra jobb. Umiddelbart hadde jeg ikke den fjerneste anelse hva dette kunne gjelde, og ble enda mer forvirret da de begynte å gå gjennom lommene mine for "farlige objekter". De var allerede i full gang med å gå gjennom leiligheten, og jeg ble plassert i politibilen der jeg ble spurt om jeg hadde ulovlige ting oppbevart inne. Jeg oppga at jeg hadde 2g liggende, og muligens noen suvernirkniver fra utlandet som kanskje ikke var helt innafor. Videre gikk turen til politistasjonen der jeg ble satt på glattcelle til lengre ut på kvelden, som for meg var mildt sagt utrivelig. Det som gjorde det verre var at jeg ikke skjønte konkret hvorfor jeg i det hele tatt var der. Timene gikk, og etter det som virket som en evighet, kom det endelig en etterforsker som skulle avhøre meg. Jeg fikk mange spørsmål rundt våpensamlinga mi, i tillegg til knivene og tjallen. Jeg hadde en samling på 4 registrerte jaktvåpen, pluss en del plomberte skytevåpen av ulike slag. Avhøret var egentlig ganske slapt, og hun jeg pratet med ga inntrykk av å være totalt inkompetent når det kom til våpenlover, oppbevaring ol. Etter avhøret ble jeg kjørt hjem til endevendt leilighet

Dagen etter pratet jeg med huseieren, og da fikk jeg vite hva som skjedde; Det var en elektriker som hadde tatt seg inn i leiligheten for å foreta en inspeksjon, som jeg ikke hadde blitt opplyst om på forhånd. Uten å spørre verken meg eller huseier om disse var lovlige, hadde han ringt direkte til politiet etter å ha fått øye på noen av de plomberte riflene som lå på stua.

Ca. 1 mnd etter fikk jeg et forelegg på 3500kr for jazztobakken, som jeg godtok samme dag. Mange av knivene

Spol fram ca. 8 måneder til nåtiden. Her sitter jeg med brev fra politiet om at de vurderer å tilbakekalle våpenlisensen min, på grunnlag av mangel på edruelighet i tillegg til det de kalte "ulovlig oppbevaring". Selvfølgelig synes jeg ikke det er rettferdig å bli fratatt verdier på titusener av kroner basert på at jeg hadde 2g liggende, men i tillegg mener de at jeg oppbevarte de registrerte skytevåpnene feil, da to av dem lå utenfor våpenskapet. Jeg hadde tidligere i avhøret fortalt at ei rifle var for lang for våpenskapet (gammel banekrag) og det andre lå demontert og klart til å bli renset for overflaterust. Sluttstykkene til disse lå i våpenskapet. Når det gjelder de plomberte ble disse kjøpt på finn.no før den nye loven om registrering av plomberte våpen kom til, men politiet vil fremdeles ha kjøpskvittering før disse kan bli utlevert igjen.


Mitt spørsmål er følgende: Har noen her vært gjennom lignende, som kan komme med sine forslag om hvordan jeg skal gå fram for å få disse tilbake? Merker jeg er drita lei av hele greia og har nesten lyst å bare drite i det bare for å slippe å ha noe mer å gjøre med hele politietaten, men samtidig byr det meg jævlig hardt imot gi de fra meg.

Takk for interessen