View Single Post
Utbrent og utvanna
Frelsaren's Avatar
23
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg er uenig. Det å forstå prosesser som nettopp krebssyklusen er viktig for å forstå kroppens funksjon, hvordan muskler får energi, hvordan kroppen forbrenner energi og så videre. Hvis han ønsker å jobbe innenfor bevegelsesvitenskap så bør man i det minste ha fundamental forståelse for kroppens biokjemi.

Anatomidelen er jeg selvfølgelig enig med deg i.
Vis hele sitatet...
Du reiser gode poeng, tror gjerne delen hvor "uenigheten" oppstår her er hvorvidt man trenger å "studere" dette.
Å vite at Krebs syklusen er en ting er absolutt verdt det, men det å vite stegene som er involverte samt hvordan de knytter inn i andre biokjemiske prosesser er derimot unødvendig slik jeg ser det.

Er lite hensiktsmessig å vite at etter fumarat kommer malat i syklusen dersom du søker forståelse for hvordan vi beveger oss.
Da er det viktigere å være klar over hvor musklene originerer, settes inn, innerveres, og blodforsyning samt forskjellige typer muskelfiber o.l.
Biokjemi aspektet av det hele tror jeg vil dekkes bedre om TS velger å studere dette organisert ved en institusjon da institusjonen sannsynligvis vil dekke det lille av biokjemi som er påkrevd på en bedre måte.