View Single Post
Jeg er 30.
Problemet er at dette ikke blir tatt alvorlig nok når jeg forteller om det til helsevesenet. Og prøver jeg å advare om hva som kan skje dersom det ikke blir tatt alvorlig så blir det oppfattet som en trussel. Sist gang jeg fortalte om det så ringte de politiet som i sin tur kjørte meg sykehuset. Men da var disse søvnforstyrrelsene og episodene med vrangforestillinger gått over. Men jeg lærte at jeg kanskje ikke burde være så ærlig med helsevesenet.

Jeg fortalte også til min kontaktperson i kommunens psykiatritjeneste om dette igår, men det hørtes ikke ut som om hun tok det alvorlig.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Det trenger ikke å være noe åpenbar grunn til at man får psykose. Selvom det skjer sjeldent så er det verdt å ta alvorlig, ellers kan du risikere at skjer oftere og oftere. Hvilken aldersgruppe er du i? Schizofrene får noen ganger ikke symptomer på psykoselidelsen før 25-30 års alderen, og hvis du har en schizofrenilidelse under utvikling er det viktig å bli tidlig utredet for å forebygge forverring.
Vis hele sitatet...
Visst jeg har schizofreni eller er i faresonen for å få det så holder jeg iallefall kjeft. Ingen får putte i meg noe antipsykotika (bortsett fra seroquel). Har nok dårlig erfaring med det fra før.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det er absolutt ikke vanlig å gå søvnløs i 5-6 døgn hvis man ikke misbruker rusmidler.

Er man uten rusmidler i kroppen, så burde man klare å sovne bare man blir sliten nok.

Ellers tror jeg ikke diagnosen din spiller så stor rolle for søvnproblemene. Har selv en bror med asbergers. Han sliter ikke med søvn, men derimot lever han for det meste etter rutiner. Det passer for han.

Ellers føler jeg at ikke hele sannheten kommer fram her, så det er vanskelig å gi råd uten å be deg dra til legen.

Husker du noen perioder i livet ditt der du hadde normal søvn, uansett om det er 1 eller 10 år siden, eller har du alltid slitt med søvn?

Uansett. Når psykose kommer inn i bildet, så tenker jeg at helsevesenet/legevakta er de du kontakter for å få umiddelbar hjelp.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var egentlig at personer med Aspergers syndrom og autisme har lettere for å utvikle søvnfortsyrrelser og diverse psykiske lidelser som angst, depresjon, psykose, ADHD.

Sist gang jeg ikke hadde søvnproblemer må være 15 år siden, altså før jeg havnet i ungdomsårene og puberteten hadde jeg ikke problemer med å sove.

Hva er det du tror jeg ikke forteller ærlig om, siden du sier hele sannheten ikke kommer frem?

La det være klart, det er ikke et problem at jeg ikke er ærlig med helsevesenet om disse søvnforstyrrelsene og vrangforestillingene som følger med når jeg har vært våken i 3 eller flere dager på rad. Problemet er at det ikke blir tatt alvorlig av helsevesenet når jeg forteller de om det. Og når det blir tatt alvorlig så er det fordi de føler at jeg truer de.

Jeg har en mistanke om at helsevesenet tror at dette er noe jeg finner på for å få diverse sovemedisiner i B-gruppen. Som Imovane og Apodorm. Fordi det jeg er mest opptatt av når dette skjer er nettopp å få sovemedisiner som kan sørge for at jeg sovner. Eller i det minste mister bevisstheten.
Sist endret av einsteindragon; 13. februar 2024 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.