View Single Post
For å få noen ting på det rene:

- Samer er urfolk definert ut i fra en definisjon. Ikke fordi de var her først. Samer kan spores via dna ca 2000 år tilbake. Andre mennesker har vært i norge i flere tusen år før det. Både i nord og sør. Det finnes riktig nok områder som trolig bare har vært utnyttet av samer (innland og fjell). Dette siden det har vært særlig kysten som har vært viktig for mennesket fra steinaldertid.

- Som flere utdyper her er det riktig nok meningsløst å snakke om hvem som kom først i denne sammenheng. I den store sammenhengen er alle "urfolk". Spørsmålet om samer gjelder om de bør beskyttes som urfolk eller ikke. Det er hovedsakelig ett politisk spørsmål. Rent historisk sett er det interessant, men det gir dem ikke noe spesiell beskyttelse. '

- Samer er mer en rein. Samer er faktisk, historisk sett, ikke reindriftsutøvere. De har vært sjøsamer, markesamer, leilendinger osv. Og selvsagt reindriftssamer (finner, historisk sett).

- Samer tilhører norge som en historisk viktig minoritet. Om de kalles urfolk eller ikke, er uvesentlig for meg i alle fall. De nevnes i vikingsagaer, og kan spores lang mer tilbake enn det. At de ikke var først, betyr ikke at de ikke fortjener noe beskyttelse.

Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Satt litt på spissen så er vel samer like mye urfolk som folk flest som stammer fra vikingene?
Mulig jeg tar veldig feil men samer ser jeg på mer som en blanding av finsk og nord norsk enn urfolk.
Vis hele sitatet...
Jeg misstenker at du tenker på kvener.
Sist endret av murloc; 12. desember 2023 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.