View Single Post
Sitat av 420master Vis innlegg
Nå må du roe ned da, se noen poster opp. En fra meg. Selv Israel selv bekrefter at de fyller opp (det de mener) er ulovlige brønner med sement! Dokumenterte hendelser. Hva er du ute etter? Dato? Tidspunkt?
Vis hele sitatet...
Jeg er som sagt ute etter konkrete hendelser der det er bekreftet eller anerkjent at det er krigsforbrytelser som er utført. Dette med krigsforbrytelse som nøkkelord, og dens spesifike betydning i minne. Jeg spør altså ikke om dokumenterte hendelser, men jeg spør om hendelser det er anerkjent eller udiskutabelt overvekt av sannsynlighet er krigsforbrytelse. Ser du at det er en vesensforskjell i det jeg spør etter?

Sitat av 420master Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Her kan det godt være at det er krigsforbrytelser, men det er ikke en automatikk i det fordi det blir pumpet i media. Det er liksom det som er hovedpoenget mitt her: man må ha mer informasjon og det må være uttalelser fra anerkjent hold, og ikke minst internasjonal domstol. Her har FN sitt menneskerettighetskontor nå i ettertid kommet på banen og advart om at dette potensielt kan være krigsforbrytelse. Den militære gevinsten mot tapene må blant annet vurderes, og det må også vurderes hvilke konvensjoner som er gjeldende i situasjonen der militære ledere gjemmer seg blant sivile. Noen land vil eksempelvis si at det er legitimt å ignorere de sivile tap i en situasjon hvor den internasjonale straffedomstol definerer bruk av sivile som skjold som en krigsforbrytelse, andre slutter seg ikke like nært til dét.

Sitat av 420master Vis innlegg
Ser tilogmed at mediene rundt om i verden har snudd litt på flisa den siste uken hvordan de uttaler seg om konflikten. Men du mener vel at Israel fortsetter å forsvare seg selv?
Vis hele sitatet...
Det er ikke uforventet eller feil at mediene gjør det i krigssituasjoner der det oppleves en "david mot goliat"-kamp. Men å ilegge krigsforbrytelse er ikke en oppgave for verken media eller enkeltpersoner. For øvrig fint om du lar være å karakterisere meg feil eller lage stråmenn.
Sist endret av Hilbert; 2. november 2023 kl. 00:19.