View Single Post
Her er Jødenes historie, lektyre for helgen. Kos dere...https://snl.no/j%C3%B8denes_historie

Altså, I mer enn tre tusen år har jøder hatt tilknytning til det landet som omtales som Eretz Israel (Landet Israel). Jeg tror at både jeg og mange andre kunne ha godt av å lese litt historie i helgen.

Uansett lever vi her og nå og tillater oss å diskutere Hamas, Gaza og Israel. Budskapet fra Hamas i dag (13.10.2023) er at de venter på Israel inntog og at de skal knuses dem (se flere telegrambyrå). Jeg tenker: Til tross for intrikate tunellsystem osv. som de også utalte seg om i dag samt enormt med raketter mot Israel har jeg svært vanskelig for å se for med at Hamas står med flagget på Israels jord og triumferer seier over Israel om noen uker. Jeg tror det eneste de klarer å oppnå er at mange, mange barn og sivile av sin egene ligger igjen i ruinene. israel har jo et luftvåpen som kanskje bare USA kan vise til. Det skal brukes som støtte til bakkeoperasjonen (noe rykter, men Israelske militære har lekket noe). Det eneste jeg har sett av alle Israelske ledere enten militært eller sivilt, har sagt (og gjentatt i dag) er at når de er ferdig med jobben skal det ikke være en (1) Hamas kriger igjen i Gaza. Vi går tøffe dager og uker i møte...