View Single Post
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Dette er problemet med å bare ta ting for god fisk, jeg sier ikke at hun lyver, men kanskje missforstått noen ting. Alle har tilgang på internett i dag så jeg synes nesten det er merkelig at du ikke dobbeltsjekket påstanden.
Vis hele sitatet...
Om det var noen kanskje har misforstått noe så er det nok meg. Jeg er veldig lite opptatt av tidligere bosetninger og skit man finner under torva straks en stikker spaden i jorden. Om samene kom først eller vestlendingen kunne ikke brydd meg mindre.

Grunnen til at jeg gir min fulle støtte til samene er historien til samene er hundrevis av år med statlig undertrykkelse og en må nesten kunne si overgrep. På bakgrunn av at dette er nyere historie så kort tid tilbake at vi som samfunn skulle vist bedre må jeg bare si at det på tide at vi slutter å hate på samene.

Tenk om det var du som kom første skoledag og snakket et språk du ikke fikk bruke på skolen? Og det språket var også det eneste språket du kunne. Hvordan skal du da lære å lese eller regne? Ingen lærere snakker ditt språk og forsøker du snakke med noen som kan ditt språk for å få hjelp da vanker det pryl fra lærerne? Disse folka sliter ennå med det de opplevde, og mange av de lever ennå.

Og hvert eneste år er det norske storsamfunnet og banker på døren og krever areal. Alltid til det beste for alle - unntatt for samene. Det er alltid veier som skal bygges, kraftspenn, mobilmaster og vindparker og naturparker og det slutter aldri. Tenk å leve med helvete tett på hele veien?

Og hva skjedde sist vinter? Tvangstelling av rein. Fordi reineier i henhold til dyrevelferdsloven avviste telling grunnet svak reinflokk pga isete forhold og dårlig beite vinteren igjennom. Staten tvangtelte tross advarsler og de som fikk oppdraget brukte helikopter og jobbet opptil 20 timer i døgnet. Masse overtid. Langt utover det loven tillater. Og etterpå bestemte staten at regningen på flere millioner, den fikk samene betale. Resultatet av tvangstellingen var forresten av 70 reinsdyr ble så stresset av de døde av tellingen. Det tapet følger jo samefamilien i mange år fremover. Samene advarte og sa klart ifra at dyrene var for svake for telling nå, ble ikke hørt og endte opp med millionregning fra staten samt store tap av døde reinsdyr.

Når skal staten la samene være i fred? Riv ned de jævla vindmøllene på Fosen. Og skal dere klage på strømmen så ta det med politikerne. Det er de som bestemte at strøm er et børsprodukt.