View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Har levd? Dette handler ikke om å bo i jordgamme, tipt-telt eller lavvo om du trodde det. Det er faktisk slik at vindmøllene på Fosen har tatt beslag i viktig beitegrunn hos samene. Uten en gyldig konsesjon. Og nå som klimaet er mer og mer ustabilt så vil det bli flere vintre med ustabile temperaturer og lagvis snø og is som gjør at reinsdyrene ikke klarer grave seg ned i snøen til maten. Dermed vil de forblåste toppene på Fosen bli ennå viktigere fremover for samene, for på de mest forblåste plassene blåser snøen vekk slik at det ofte er enklere tilgang til mat der om det er islagt og vanskelig andre steder i beiteområdet.

Om de samme samene også har stasjonsvogn, spiller i korps og bor i rekkehus er uvesentlig.
Vis hele sitatet...
Uansett så er det internasjonalt sett viktigere at det produseres fornybar energi i form av vindkraft i dette tilfellet enn at naturen får være i fred eller at samene får drive med reinsdyr. Flytt reinsdyrene til et annet sted da. For fornybar energi, som bidrar til mindre CO2 er mye viktigere enn at samene får beholde områdene reinsdyrene holder til i.

Ikke misforstå meg, jeg er en stor forsvarer av urfolks rettigheter. Men mindre CO2 er viktigere enn å få drive med reinsdyr, selv om jeg selv ville foretrukket at vindmøllene ble satt i havet der det er ekstra mye vind.

Samme gjelder om det hadde vært snakk om å bygge vannkraftverk i en fredsbevarende elv. Noe mitt parti, MDG, utrolig nok er imot i min kommune.

Skremmende å tenke på at fornorskingen av samene varte helt frem til 90-tallet. Bare ca. 25-30 år siden.

Og kanskje noen her som har lest noen av nyhetene om urfolk barn som er blitt gravlagt ved diverse skoler i Canada, og som nå er blitt funnet og blir begravd opp igjen.

Ett eksempel: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...erteskjaerende
Sist endret av einsteindragon; 21. september 2023 kl. 20:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.