View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Du mente kanskje kongressen? I det hvite hus satt han jo fortsatt selv som president.

Personlig hadde jeg ønsket at land som ikke i realiteten har demokrati ikke får være NATO-medlem. For nå hinter også Ungarn om at de ikke vil stemme for Svensk NATO-medlemskap, nettopp fordi de hadde sagt noe negativt om demokratiet i Ungarn.

Ville vært bedre om NATO hadde blitt utvidet slik at også land som Sør-Korea, Australia, Japan, New-Zealand og mange andre demokratier kunne blitt medlem.

Ville vært bedre om NATO hadde blitt utvidet slik at også land som Sør-Korea, Australia, Japan, New-Zealand og mange andre demokratier kunne blitt medlem. Og at land som Tyrkia hadde blitt kastet ut.
Bare veldig uheldig at vi "må" ha Tyrkia som et NATO-land pga. Deres strategiske posisjon og at de er blant de største militærmaktene i Europa. Og kastes de ut av NATO så ville de nok umiddelbart ha alliert seg med Russland.



Ikke sant. Russland er ikke et demokrati, de bare later som om de er det. Resultatet for det neste presidentvalget er nok allerede bestemt. Ikke av russerne i Russland, men av Putin.
Det var da han ble valgt for første gang at Russland var et skikkelig demokrati. Første og eneste gang.
Er man smart så stemmer man aldri på folk som har jobbet i organisasjoner som KGB, FSB, CIA, osv. Dette er tross alt ofte folk som mangler et moralsk kompass. Folk som synes det er helt greit å drepe folk for den minste ting. Slik som å forgifte mannen bak wikileaks.

Noe som faktisk ble diskutert som er realistisk mulighet innen CIA da Trump var president.
Vis hele sitatet...


De jure er Russland like demokratisk som hvor ukrainsk Krim er.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
1

Nei, Krim er offisielt og formelt en del av Ukraina. Det var ikke noe symbolsk. Selv Putin sa tidligere at Krim var Ukraina.



Akkurat som det var urealistisk at Ukraina skulle klare å motstå en invasjon fra Russland, og at de skulle klare å slå tilbake og ta tilbake okkuperte områder.



Men huffda, nå har visst Ukraina begynt å senke russiske krigsskip og til og med u-båter. Helt ute av stand, altså, med den uovervinnelige militærflåten!

Uansett, du aner ikke hva Ukraina kan være i stand til, og det passer dårlig å komme med russisk propaganda her.
Vis hele sitatet...
Kall det gjerne for russisk propaganda om du vil, men det er det ikke.

Å se på et regnestykke som ikke går opp er ikke propaganda. Dette er en krig der ingen vinner. Og Ukraina evner ikke å gjenerobre krim med makt, uten å få overlegenhet i luftrommet og bombe halvøya i stykker.

Men du har helt rett, jeg vet ikke hva dem er i stand til. Derfor ser jeg positivt frem til at de får gjenerobret Donetsk og Luhansk. Men jeg vet hva de ikke er i stand til. Uten at min mening har mye å bety, var jeg temmelig overbevist i starten av krigen om de IKKE kom til å miste Kyiv i kappløpet i starten. Det er helt forskjellige premisser mellom forsvarskrig og offensiv krig.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 19. september 2023 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.